Branschupprop: Donera bussar till Ukraina

- Alla sätt att stötta Ukraina är välkomna och går det att donera bussar till Ukraina så är det vår skyldighet att också göra det. Därför vill vi i ett gemensamt branschupprop uppmana alla bussföretag och regionala kollektivtrafikmyndigheter att se hur de kan stötta Ukraina bäst, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
- Att de bussar som sänds fungerar i det krigshärjade Ukraina är viktigt. Många svenska bussar är framtagna med faciliteter som låggolv och drivs idag på såväl el som olika drivmedel som kan vara svåra att få tag i Ukraina. Därför är samordningen och granskningen genom EU-kommissionen viktig. Rätt hjälp genom kanaler som fungerar är en förutsättning för att skapa verklig nytta i Ukraina, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
- Som nationell branschorganisation är vi glada över att kunna bistå EU-kommissionen. Med denna viktiga uppmaning kan vi göra nytta för våra medmänniskor i Ukraina, säger Johan Wadman, VD på Svensk Kollektivtrafik.
Fakta:
Kriget i Ukraina har drabbat civilbefolkningen hårt, inte minst barnen. Över 2800 skolbyggnader har blivit skadade eller förstörda och skolgången har blivit påverkad för 5,7 miljoner barn.
För att se till att skolbarn kan ta sig till en fungerande skolbyggnad har EU-kommissionen lanserat ett projekt för att privata och offentliga aktörer ska kunna donera skolbussar till Ukraina. Satsningen är en del av ett större initiativ för att stötta utbildningssystemet i Ukraina där EU bland annat har donerat 100 miljoner euro för återuppbyggnad av skolor. EU går också in med 14 miljoner specifikt för skolbussprojektet. Hittills har 240 bussar blivit donerade – Finland har exempelvis redan skickat ett flertal bussar.
Projektet administreras genom EU:s civilförsvarsmekanism som har etablerade kontakter i Ukraina. I Sverige sker detta genom MSB. Ukrainska myndigheter har sedan möjlighet att godkänna varje tillgänglig buss innan den skickas för att säkerställa att den motsvarar deras behov (t ex vad gäller storlek och skick).
Sveriges Bussföretag publicerade redan i januari uppmaningen från EU-kommissionen, nu gör man tillsammans med Svensk Kollektivtrafik en gemensam påminnelse. Genom att bussarna hanteras inom ramen för EU-kommissionens initiativ och inte av enskilda aktörer kan bussarna säkrare nå fram. Det innebär att om och när fordon sänds till Ukraina fungerar de i den utsatta miljö som det krigshärjade landet har.
Mer information finns här (sidan är på engelska, men FAQ finns på svenska)
Ta gärna kontakt med Kari Gardelin (kari.gardelin@ec.europa.eu) på EU-kommissionens kontor i Sverige om ditt företag har möjlighet att donera en eller flera bussar. EU-kommissionen kommer fortlöpande att rapportera till Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik om och när bussar sänds från Sverige, efter granskning av sakkunniga.
Kontaktperson Sveriges Bussföretag: Anna Grönlund, Anna Grönlund, branschchef och vice vd. anna.gronlund@transportforetagen.se, tel: +46 8 762 71 74
Nyckelord
Kontakter
Johan WadmanVDSvensk Kollektivtrafik
Tel:070 - 762 33 23johan.wadman@svenskkollektivtrafik.seEmil JohanssonPresskontakt för Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons
Tel:070-737 7633emil.e.johansson@regionstockholm.seAgneta WeissglasKommunikationsansvarig, Svensk Kollektivtrafik
Tel:070 790 22 37agneta.weissglas@svenskkollektivtrafik.seBilder
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

