Branschupprop: Donera bussar till Ukraina

- Alla sätt att stötta Ukraina är välkomna och går det att donera bussar till Ukraina så är det vår skyldighet att också göra det. Därför vill vi i ett gemensamt branschupprop uppmana alla bussföretag och regionala kollektivtrafikmyndigheter att se hur de kan stötta Ukraina bäst, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
- Att de bussar som sänds fungerar i det krigshärjade Ukraina är viktigt. Många svenska bussar är framtagna med faciliteter som låggolv och drivs idag på såväl el som olika drivmedel som kan vara svåra att få tag i Ukraina. Därför är samordningen och granskningen genom EU-kommissionen viktig. Rätt hjälp genom kanaler som fungerar är en förutsättning för att skapa verklig nytta i Ukraina, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
- Som nationell branschorganisation är vi glada över att kunna bistå EU-kommissionen. Med denna viktiga uppmaning kan vi göra nytta för våra medmänniskor i Ukraina, säger Johan Wadman, VD på Svensk Kollektivtrafik.
Fakta:
Kriget i Ukraina har drabbat civilbefolkningen hårt, inte minst barnen. Över 2800 skolbyggnader har blivit skadade eller förstörda och skolgången har blivit påverkad för 5,7 miljoner barn.
För att se till att skolbarn kan ta sig till en fungerande skolbyggnad har EU-kommissionen lanserat ett projekt för att privata och offentliga aktörer ska kunna donera skolbussar till Ukraina. Satsningen är en del av ett större initiativ för att stötta utbildningssystemet i Ukraina där EU bland annat har donerat 100 miljoner euro för återuppbyggnad av skolor. EU går också in med 14 miljoner specifikt för skolbussprojektet. Hittills har 240 bussar blivit donerade – Finland har exempelvis redan skickat ett flertal bussar.
Projektet administreras genom EU:s civilförsvarsmekanism som har etablerade kontakter i Ukraina. I Sverige sker detta genom MSB. Ukrainska myndigheter har sedan möjlighet att godkänna varje tillgänglig buss innan den skickas för att säkerställa att den motsvarar deras behov (t ex vad gäller storlek och skick).
Sveriges Bussföretag publicerade redan i januari uppmaningen från EU-kommissionen, nu gör man tillsammans med Svensk Kollektivtrafik en gemensam påminnelse. Genom att bussarna hanteras inom ramen för EU-kommissionens initiativ och inte av enskilda aktörer kan bussarna säkrare nå fram. Det innebär att om och när fordon sänds till Ukraina fungerar de i den utsatta miljö som det krigshärjade landet har.
Mer information finns här (sidan är på engelska, men FAQ finns på svenska)
Ta gärna kontakt med Kari Gardelin (kari.gardelin@ec.europa.eu) på EU-kommissionens kontor i Sverige om ditt företag har möjlighet att donera en eller flera bussar. EU-kommissionen kommer fortlöpande att rapportera till Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik om och när bussar sänds från Sverige, efter granskning av sakkunniga.
Kontaktperson Sveriges Bussföretag: Anna Grönlund, Anna Grönlund, branschchef och vice vd. anna.gronlund@transportforetagen.se, tel: +46 8 762 71 74
Nyckelord
Kontakter
Johan WadmanVDSvensk Kollektivtrafik
Tel:070 - 762 33 23johan.wadman@svenskkollektivtrafik.seEmil JohanssonPresskontakt för Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons
Tel:070-737 7633emil.e.johansson@regionstockholm.seAgneta WeissglasKommunikationsansvarig, Svensk Kollektivtrafik
Tel:070 790 22 37agneta.weissglas@svenskkollektivtrafik.seBilder
Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Svenskarna väljer hållbart resande6.2.2025 10:00:28 CET | Pressmeddelande
84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik. Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.
Kollektivtrafiken i Sverige snart helt fossilfri20.5.2024 13:33:54 CEST | Pressmeddelande
Ny statistik från Svensk Kollektivtrafik visar att 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Nu gäller det att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns klimatutsläppen.
Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.
Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande
De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum