Allt större brist på laddstolpar (länsvis statistik)
Dagens drygt 450 000 laddbara bilar kräver enligt EUs målsättning en tiondel så många stolpar, 45 000. Men M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet.
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna. Tvärtom ökar de laddbara bilarna mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
I Uppsala och Norrbottens län har laddstolparna ökat mest, med 116 respektive 81 procent. Trots det gäller för samtliga län att laddstolparna ökar i alldeles för låg takt. Sämst utbyggnad var det i Jämtland och Södermanlands län, där stolparna ökat med endast 10–15 procent.
– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna går om intet. Detta är illa eftersom tillverkningen av de laddbara bilarna frestar på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången samt att bilen kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, säger Carl-Erik Stjernvall.
Satsningar i det publika laddnätet krävs också för att elbilar inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
Kommunens roll
I höstas presenterade M Sverige resultatet av en enkätundersökning som visade att landets kommuner behöver mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur behoven ser ut.
Konkurrensverket har nyligen aviserat en ny rapport om kommunernas roll vad gäller byggande av laddstolpar, som presenteras senare under 2023. Myndigheten ser problem i konkurrenshänseende med att vissa kommuner erbjuder gratis laddning samt att man möjligen försvårar för andra aktörer som vill nyttja kommunal mark.
Som M Sverige påpekat i och med resultatet av höstens enkätundersökning, är behovet av hjälp och stöd mer eller mindre skriande i landets kommuner. Det är förstås viktigt att alla förhållanden som bidragit till försämrad konkurrens måste bort så snart som möjligt.
– Kommunerna behöver klara besked som hjälper dem att öka takten i utbyggnaden. Vi hoppas att Konkurrensverket kan bidra med råd och tips som ökar konkurrensen och förbättrar förutsättningarna så att det blir lättare för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges undersökning
I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholms, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs fler än 13 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov. Redan förra året saknades 8 000 laddstolpar – och endast 843 nya stolpar har satts upp sedan M Sveriges förra kontroll.
Lägst andel laddstolpar i förhållande till mängden laddbara bilar har Stockholms och Jönköpings län.
De laddbara bilarna ökade mest i Norrbottens, Västernorrlands, Kalmar, Jämtlands, Västerbottens, Dalarnas, Gävleborgs, Örebro och Jönköpings län.
– De publika stolparna måste bli fler i hela landet. Regeringen och samtliga berörda myndigheter måste i högre grad bistå kommunerna och snabbt hjälpa dem med att bygga fler stolpar. De måste även underlätta för andra aktörer att hjälpa till , säger Carl-Erik Stjernvall.
Län | Ökning laddstolpar | Ökning bilar | CPEV*, skillnad |
Blekinge län | 26% | 48% | -15% |
Dalarnas län | 30% | 51% | -14% |
Gotlands län | 28% | 36% | -6% |
Gävleborgs län | 25% | 51% | -17% |
Hallands län | 33% | 46% | -9% |
Jämtlands län | 11% | 53% | -27% |
Jönköpings län | 25% | 50% | -17% |
Kalmar län | 24% | 55% | -20% |
Kronobergs län | 50% | 44% | 4% |
Norrbottens län | 81% | 66% | 9% |
Skåne län | 24% | 36% | -9% |
Stockholms län | 23% | 29% | -5% |
Södermanlands län | 15% | 44% | -20% |
Uppsala län | 116% | 46% | 48% |
Värmlands län | 37% | 48% | -7% |
Västerbottens län | 41% | 52% | -7% |
Västernorrlands län | 35% | 59% | -15% |
Västmanlands län | 41% | 47% | -4% |
Västra Götalands län | 18% | 49% | -21% |
Örebro län | 37% | 50% | -9% |
Östergötlands län | 25% | 47% | -15% |
Rikssnitt | 26% | 39% | -42% |
*Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
(Statistik i bifogad fil)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seDokument
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum