Så blir du lurad av bilfirman
– Bilfirmor försöker neka konsumenten det man har lagstadgad rätt till, trots att de både har juridiskt regelverk och branschpraxis att rätta sig efter, det är ett problem för många konsumenter, säger Carl-Erik Stjernvall, konsumentrådgivare på Riksförbundet M Sverige.
En vanlig fråga gäller rätten till lånebil vid en garantireparation eller vid avhjälpande av ett köprättsligt fel enligt konsumentköplagen. Idag erbjuder allt färre bilfirmor lånebil till kunderna, för att de menar att det inte krävs av dem.
Men bilägare som vet sina rättigheter har större chans att få rätt och att spara pengar på utgifter som bilverkstaden eller bilhandlaren ska vara ansvarig för.
– Kräv alltid en lånebil vid garantireparationen. Om säljaren ansvarar för felet på en vara ska avhjälpandet ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten, så är lagen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Samtidigt menar en del bilhandlare att det inte står explicit i lagen att de ska erbjuda någon lånebil. Det är också riktigt, men att inte kunna nyttja bilen resulterar ofta i just en väsentlig olägenhet, såsom svårigheter i att med liten tidsmarginal ta sig till och från arbete, skjutsa barn eller handla mat.
Att ersätta de dagliga bilresorna med exempelvis kollektivtrafik är bara möjligt i de fall det inte uppstår just en väsentlig olägenhet. Behöver man ta taxi måste bilhandlaren stå för det, liksom exempelvis turen till återvinningen. Det blir i nästan samtliga fall billigare för bilfirman att ordna med en lånebil. Det är alltså bilfirmans ansvar att ordna med alternativa transporter, inte konsumentens.
– Skräckexempel vi hör är att konsumenter som köpt en ny bil för hundratusentals kronor uppmanas ta bussen från verkstaden, blir instruerade att be en kompis skjutsa dem eller ta ut en hyrbil genom sin försäkring, säger Carl-Erik Stjernvall.
Förutom en kostnadsfri lånebil, som ersättning för varan under tiden den repareras, går det att kräva ersättning för den kostnad det innebär att ta sig till och från verkstaden. Det brukar dock inte handla om några större belopp, utan man utgår ofta från sedvanlig milersättning.
Som konsument kan du däremot inte kräva ersättning för några andra kostnader än just de som uppstår med anledning av felet.
– Det är allvarligt att aktörer i bilbranschen struntar i sina skyldigheter. Det solkar ner ryktet för alla bilhandlare och gör att man som bilägare behöver vara mycket bättre påläst, säger Carl-Erik Stjernvall.
Konsumentköplagen
1 maj 2022 ersattes den tidigare konsumentköplagen med en ny. Köpte du bil fram till och med sista april 2022 gäller Konsumentköplag (1990:932), köpte du bil från och med 1 maj gäller Konsumentköplag (2022:260).
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum