Wayke

Wayke in i Norge - Norges Bilbransjeforbund lanserar ”Drive”

Wayke säljer sin SaaS-lösning till Norge där branschen gått samman för att digitalisera bilhandeln genom nytt gemensamt bolag - Drive.

-       Vi har inspirerats av den resa som bilhandeln gjort med hjälp av Wayke på andra sidan gränsen och vill påskynda den norska bilbranschens digitalisering genom att erbjuda samma lösningar här, säger Stig Morten Nilsen, vd, NBF och styrelseordförande i Drive.

Drive, som har en bred ägarbild bestående av allt från mindre handlare till de stora koncernerna, ska abonnera på den mjukvara som Wayke har utvecklat under de senaste fem åren. I leveransen finns hjälpmedel för begagnatbilsprocessen, e-handel, AI-baserade värderingstjänster, hemsidor och komponenter som hjälper bilhandlare i sin digitala närvaro. Det finns också stora möjligheter att jobba med data och insikter som är värdefulla.

-       Norrmännen har följt vår resa noggrant, vi har haft en dialog under lång tid och nu stod stjärnor rätt för att göra den här satsningen. Samarbetet ger även stora fördelar för vår fortsatta utveckling och därigenom också för vår vidare utlandsexpansion, säger Martin Fransson, vd, Wayke.

I dagsläget finns över 50 procent av Waykes utbud tillgängligt för onlineköp och lösningarna används av stora delar av den svenska bilbranschen.

Wayke.se startades av Motorbranschens Riksförbund (MRF) 2017 och under de tre senaste åren har affären med den bakomliggande tekniken riktad till bilhandeln vuxit snabbt.

-       Wayke har utvecklats till ett lönsamt tillväxtbolag. Ett SaaS-bolag som säljer verktyg för att förbättra bilhandeln genom digitalisering. I många länder ligger man långt efter både Sverige och Norge, då blir vi en effektiv genväg för att snabbt komma ikapp, säger Martin Fransson, vd, Wayke.

Wayke har en rad produkter inom sitt paraply vilka kommer att utnyttjas inom ramen för Drive:

• E-handel av bil
  • AI-baserade värderingstjänster
  • Berikning av bildata
  • Processtöd, begagnatbilshantering
  • Publiceringstjänst för en mängd olika kanaler
  • Hemsidor

Martin Fransson, vd, Wayke
Stig Morten Nilsen, vd, NBF
Drive, logo

Wayke
Peter Myndes backe 16