Dyrare elbil utan bonus, men bara för vissa
Med en ny bil står drivmedel för en relativt liten del av den totala kostnaden. Det är framför allt kostnaden för värdeminskning samt eventuella kreditkostnader som gör att milkostnaden sticker iväg. Inte ens med kostnadsfri laddning blir det billigare att köra en elbil.
Klimatbilsbonusen på 50 000 eller 70 000 kronor var en del av bonus-malus-systemet som var tänkt att öka takten i omställningen och få fler att välja bilar med låga utsläpp. Så har också skett; de senaste åren har de laddbara bilarna stått för ungefär halva nybilsförsäljningen. Efter att klimatbonusen togs bort för privatpersoner i november har incitamenten att byta sin fossilbil till laddbar bil minskat.
– För privatpersoner saknas nu ekonomiska fördelar med att välja en elbil. Det är ett helt annat läge utan klimatbilsbonus. Samtidigt erbjuder företag elbilar där förmånsvärdet subventioneras kraftigt just med anledning av bilarnas högre pris, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Trots att laddbara bilar har blivit mycket dyrare att köpa kan företag fortfarande erbjuda sina anställda bilarna som förmån med subventionerat förmånsvärde. Den anställda ges en kraftfull rabatt på skatten för förmånen för att kompensera för att elbilar och laddhybrider kostar mycket mer än bilar utan miljöteknik. Värdet kan sättas ner till 350 000 kronor, trots att bilen kostat det dubbla, 700 000 kronor.
– Det är ett svek mot hushållen att det inte går att räkna hem köpet av en elbil, särskilt eftersom regeringen menar att den gröna omställningen främst ska äga rum genom elektrifiering och dessutom fortsätter att ge företagen kraftfulla subventioner när anställda får förmåner. För att nå 2030-målet är det viktigt att elbilarna fortsätter att öka, säger Caroline Drabe.
Trots att klimatbilsbonusen nu slopats ligger malus-skatten kvar. Bonus-malus-systemet skulle vara självfinansierat, men har nu i praktiken omvandlats till ett verktyg för att få in mer pengar från bilister utan att det ger något tillbaka.
– Det är inte acceptabelt att hushållen ska bära en så stor del av kostnaden för omställningen. Regeringen måste se till att malus-intäkterna går tillbaka till oss bilister, helst genom att återinföra klimatbilsbonusen, säger Caroline Drabe.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum