Cha cha cha – 3 tips för att utforska svängiga Helsingfors

Svenskarnas intresse för Finland har ökat drastiskt det senaste året, enligt flera undersökningar. Och du har väl inte missat Finlands Eurovision-bidrag ”Cha Cha Cha”, som just nu sprids som en löpeld? Vi har samlat 3 ställen för din nästa helg i Helsingfors.

1. Tvättäkta Instagramkänsla på Bob’s Laundry

Sjömansgatan 40
00150 Helsingfors

Den nyöppnade och contentvänliga baren Bob’s Laundry tar uttrycket “kombinera nytta med nöje”till en ny nivå. Vid första anblick ser stället ut som ett modernt tvätteri, men bakom dörren vid de lila tvättmaskinerna gömmer sig baren som serverar asiatiska snacks tillsammans med husets sju taptails, färdigblandade drinkar direkt ur kranen. Drinkarna går självklart i linje med tvättemat med namn som “Made in China” och ”Peach Please Do My Laundry”.

Läs mer: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009069057.html

2. Pop-ups i Helsingfors nostalgiska kapellkiosker

Snart är det dags för Helsingfors ikoniska kapellkiosker att öppna igen. De har ett historiskt arv från mitten av 1900-talet, när Finland var värd för Olympiaden, och har nu väckts till liv igen genom att låta säsongsbaserade och livfulla barer och restauranger flytta in tillfälligt. Det finska rågdestilleriet Kyrö, som klyschigt nog startade i en bastu, Cafe Compass med ett underjordiskt bageri och Way Bakery som serverar pasta sent in på kvällarna är bara några av gästspelarna i kioskerna. Många av kapellkioskerna är säsongsöppna under sommaren, men Puukioski Munkkiniemi lyser upp stadsdelen Munksnäs ända in i december och välkomnar även våra fyrbenta vänner i deras vintriga minipaviljoner i glas. Det finns helt enkelt något för alla – perfekt för kioskhoppning!

Läs mer: www.myhelsinki.fi/en/eat-and-drink/restaurants/helsinkis-vibrant-canopy-kiosks

3. Specialkaffe och retrofuturism på Outrun Cafe

Stinsgatan 3
00520 Helsinki

Outrun Cafe speglar det klassiska arkadspelet från 1986 med samma namn och kan kännas igen på sin mörka neonfärgpalett med nattlivsvibbar från Los Angeles och Miami, samt 80-talstekniken i caféets retrofuturistiska miljö. Välj bland en lång lista av olika drycker (varma och kalla, alkoholfria och alkoholrika) och bakelser i färger och former inspirerade av framtiden – allt utöver det vanliga. Caféet ligger i hjärtat av Östra Böle i Helsingfors, i en historisk byggnad mer känd som Stationsmästarens domstol.

Läs mer: www.outrun.fi/

FÖR KONTAKT OCH MER INFORMATION, KONTAKTA:

Lisa Blomqvist, presskontakt Visit Finland, +46 70 819 88 04, lisa.blomqvist@obeya.se

Bob's Laundry. Foto: Aleksi Koskinen
Bob's Laundry. Foto: Aleksi Koskinen
Bob's Laundry. Foto: Riikka Kantinkoski
Kapellkiosker. Foto: Aleksi Poutanen
Kapellkiosker. Foto: Camilla Bloom
Kapellkiosker. Foto: Elina Manninen

Porkkalankatu 1
00180 Helsingfors

Visit Finland, är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.