Bilisterna att tacka för lägre utsläpp
Allt fler bilköpare har valt att investera i bilmodeller med lägre utsläpp, delvis tack vare sänkta skatter, subventioner och bonusar. Det har gett resultat på samhällsnivå och utsläppen från vägtrafiken har sjunkit. Med regeringens omläggning av transportpolitiken förändras dock förutsättningarna.
– Det är vi bilister som sänkt våra utsläpp genom att ha investerat i dyrare bilar med lägre utsläpp, subventionerat kollektivtrafiken genom olika fordons- och energiskatter samt installerat laddboxar. Att ta bort klimatbonusen och sänka reduktionsplikten är helt fel väg att gå. Politiker måste inse potentialen i omställningen och möjligheten för företagen att sälja framtidens produkter i stället för gårdagens, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Utan klimatbonus har elbilen blivit dyr för många konsumenter. De höga bränslepriserna och den generella och långvariga överbeskattningen av bilen blir särskilt kännbar när kostnadstrycket i hela samhället ökar. Staten får dessutom in extra höga momsintäkter i en tid när många hushåll går på knäna.
I takt med att hushållens kostnader ökar minskar samhällets möjlighet att tillgodoräkna sig klimatnyttan med nya energisnåla bilar. Bilisternas kostnader ökar samtidigt som omställningen riskerar att stanna av.
– Med krympt ekonomiskt spelrum och indragna incitament att ändra sin situation tvingas hushåll behålla sina gamla bilar allt längre, det är därför vi behöver klimatbilsbonusen, säger Caroline Drabe.
Samtidigt som kraven på biltillverkarna hela tiden ökar, utsläppsklassen Euro7 gör bilar i snitt 3 000 kronor dyrare, ska bilköpare även betala malus-skatt och några av Europas högsta drivmedelspriser.
– Att ducka för frågor och dividera om hur mycket reduktionsplikten ska ner är inte rätt väg att gå. För att få bukt med kritiken mot inblandningskravet borde skatten på drivmedel sänkas. Vi vill även att regeringen skyndsamt inför en skrotningspremie och återinför klimatbonusen, säger Caroline Drabe.
M Sverige kräver en nysatsning på politik som gör det möjligt för bilisterna att ställa om:
- Sänk energiskatten och momsen på drivmedel. Hushåll ska inte bära kostnaden för dyrare förnybart innehåll. När reduktionsplikten infördes lovade politiker att sänka skatterna i takt med att inblandningen ökade och riskerade höja priset vid pump.
- Återinför klimatbilsbonusen. Det är orimligt att bilköpare ska betala malus-skatter och inte få något tillbaka. 2022 fick staten in sammanlagt 4,2 miljarder i malusskatt.
- Inför en skrotpremie på 10 000 kronor. Det hjälper bilägare att byta upp sig och vi kan snabbare fasa ut de äldsta bilarna med de högsta utsläppen.
- Bygg ut de publika laddstolparna. Det borde finnas 45 000 publika laddstolpar idag men bara 18 000 har byggts. Det krävs alltså mer än 25 000 nya bara för att täcka dagens behov.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
