NTI Gymnasiet och Barnens dator gör en insats för barn utan dator

Genom ett samarbete mellan NTI Gymnasiet i Örebro, organisationen Barnens dator och lokala företag kan fler barn få tillgång till en fungerande dator. Det är eleverna i årskurs 1 på gymnasiets IT- och nätverksprogram som ska restaurera datorerna under en projektvecka på skolan.
Idag startar temaveckan där eleverna på NTI gymnasiet i Örebro restaurerar gamla datorer. På bilden rektor Simon Ekdahl och Samuel Sundell, ansvarig för IT- och nätverksprogrammet. Fotograf: Maria Almerstedt. Bild får användas för redaktionellt bruk.

Målsättningen med samarbetet är att  barn som tidigare stått utan en egen dator ska kunna inkluderas och utvecklas både socialt och kunskapsmässigt. Under en intensiv vecka kommer eleverna i årskurs 1 på IT- & Nätverksprogrammet att reparera datorer som kan skänkas till barn i familjer som inte har möjlighet att skaffa sig en egen dator.

Projekt ska motverka utanförskap

En stor del av barn- och ungas samvaro sker via datorn och genom spel där man interagerar med andra. Detta är en självklarhet för många men inte för alla.

– Spel är inte bara förströelse utan det utvecklar även barnens förmåga till samarbete, kommunikation, språk och problemlösning. Att stå utanför när klasskamraterna berättar om sina byggen i Minecraft eller hur de hjälptes åt i Roblox kan leda till en känsla av utanförskap. Detta vill vi vara med och motverka, säger Simon Ekdahl, rektor på NTI Gymnasiet Örebro.

100 datorer restaureras under veckan

På NTI Gymnasiet finns nu närmare 100 datorer av olika sorter och modeller, skänkta av företag och privatpersoner. Eleverna ska göra datorerna leveransklara under en intensiv vecka. Deras uppgift är bland anant att radera gammalt innehåll på hårddiskar, rengöra dem, funktionstesta minnen, processor, grafikkort och slutligen installera operativsystem, Minecraft och Roblox.

Datorer som inte uppfyller kraven för spelen görs i ordning för att kunna användas till andra välgörande ändamål i Sverige eller utomlands.

Under höstterminen har eleverna fått lära sig att arbeta med datorer både teoretiskt och praktiskt, nu får de visa att deras kunskaper kan appliceras i verkligheten.

– Våra elever börjar denna vecka med att göra iordning en egen arbetsplats. De följer sedan instruktioner och protokoll på samma sätt som man gör på IT-avdelningar och företag, säger Simon Ekdahl.

Organisationen Barnens dator fick priset Årets hållbarhetshjälte 2022 på Svenska hjältar-galan. Läs mer om deras arbete på https://www.barnensdator.se/

För mer information och besök på skolan under projektveckan - kontakta Samuel Sundell, lärare ansvarig för IT-programmet eller rektor Simon Ekdahl på NTI Gymnasiet Örebro.

När: Vecka 10, 6-10 mars 2023
Var: NTI Gymnasiet Örebro, Karlsgatan 30

Kontakt:
Samuel Sundell, samuel.sundell@ntig.se, 0731-57 50 75
Simon Ekdahl, simon.ekdahl@ntig.se, 0704-38 24 26

Adolf Fredriks Kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Idag finns det totalt 29 NTI Gymnasieskolor runt om i Sverige på orterna Borlänge, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Kristianstad, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro. Skolorna har som ambition att vara Sveriges ledande gymnasium inom tech, science och IT.

Innovitaskolan i Luleå första skolan i Norrbotten- certifierad som Generation Pep 202424.5.2024 08:19:55 CEST | Pressmeddelande

På Innovitaskolan i Luleå har rörelse och hälsosamma matvanor fått ett större fokus och är nu en del av verksamheten. Ett led i att stärka arbetet var att skolan började arbete med det digitala verktyget Generation Pep Skola. Nu belönas Innovitaskolan med att bli en av de skolor som certifieras som en Generation Pep Skola 2024. Detta hedras bland annat genom får diplom signerat Generation Peps verksamhetschef Carolina Klüft och en av initiativtagarna, H.K.H. Prins Daniel. Som första skola i Norrbotten har Innovitaskolan i Luleå blivit certifierade som en Generation Pep Skola.

Historisk studentbal för fristående skolor i Norrköping22.5.2024 09:44:34 CEST | Pressinbjudan

Vi har glädjen att bjuda in er till en unik och minnesvärd studentbal som samlar elever från alla fristående gymnasieskolor i Norrköping. För första gången någonsin kommer elever från Praktiska Gymnasiet, Drottning Blanka Gymnasium, Realgymnasiet, Film & Musikgymnasiet, Jensen Gymnasium och Fria Läroverken att fira tillsammans. Balen äger rum i Värmekyrkan, fredag 24 maj och startar kl. 18:00.