Danmark får Mona Lisa att tala ut
![Foto: Brandhouse/Subsero](/data/images/00330/8d578f7f-6cc2-422f-8752-e8829101bde2-w_720.jpg)
I decennier har människor undrat över Mona Lisas mystiska leende – men har du någonsin undrat vad hon skulle säga om hon fick chansen att tala? Nu har hon, tillsammans med en rad andra ikoniska attraktioner, kommit till liv i ett flertal videos som är skapade av AI (artificiell intelligens). De kända konstverken talar nu ut och uppmanar potentiella besökare att undvika turistfällor och istället resa till Danmark. När resenärer söker mer autentiska upplevelser betonar Danmark att ett besök i landet inte handlar om att bocka av de mest kända sevärdheterna utan snarare att snubbla över de många underverk som gömmer sig runt varje hörn i vårt södra grannland.
En falsk kampanj för en äkta semester
Kampanjen är unik eftersom både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar: ”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Turistattraktioner är inte så attraktiva längre
I en nyligen genomförd undersökning som gjorts i Storbritannien, Tyskland och Sverige visade det sig att överfulla turistplatser och landmärken är bland de två främsta orsakerna till en semesterbesvikelse (54 %). Dagens resenärer letar efter dolda pärlor och söker upplevelser utanför allfarvägen snarare än att bocka av en lång lista med vanliga attraktioner.*
”Ur ett marknadsföringsperspektiv blir Danmark mer relevant som semesterdestination om vi ser till dessa nya trender”, säger Flemming Bruhn. ”Vi är självklart alltid förespråkare för Danmark. Ett land som inte har en huvudattraktion, utan snarare ett land med ett överflöd av mindre, unika upplevelser i allt från natur till kultur. Därför passar Danmark perfekt in på turisters önskan om att 'upptäcka unika platser' och vi välkomnar turister till att utforska landet. “Don’t be a tourist – be an Explorist”.
*Undersökning av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark
Nyckelord
Kontakter
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige
Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder
![Foto: Brandhouse/Subsero](/data/images/00330/8d578f7f-6cc2-422f-8752-e8829101bde2-w_240.jpg)
![Foto: Brandhouse/Subsero](/data/images/00182/92cdbecb-c932-48ea-b149-33bd5df4383f-w_240.jpg)
![Foto: Brandhouse/Subsero](/data/images/00310/c1f89ea2-9e75-42ef-b211-c08ca4975521-w_240.jpg)
![Foto: Brandhouse/Subsero](/data/images/00560/0c243a2e-a406-4e38-9254-6c15ec3bb184-w_240.jpg)
Länkar
Om
![VisitDenmark](/data/images/00384/bb904264-2b93-4032-b964-3a701f42f5ff-w_300_h_250.png)
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Köpenhamn startar ett nytt grönt projekt – CopenPay8.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att få turister att vara mer miljövänliga startar Wonderful Copenhagen ett nytt projekt: Betala för olika Köpenhamnsattraktioner med klimatsmarta handlingar.
5 nya stationer - Köpenhamns metro utvidgas20.6.2024 16:03:46 CEST | Pressmeddelande
Den 22 juni öppnar fem nya tunnelbanestationer när M4 till Sydhavn och Valby slår upp dörrarna för alla resenärer efter knappt sex års tunnelbanebyggande. Invigningen markeras med en gatufest på Mozarts Plats och en öppningsceremoni med kungligt deltagande.
Stickälskare sticker till Bornholm20.6.2024 11:33:25 CEST | Pressmeddelande
Besök garnparadiset "Strik Bornholm". Den 19-22 september samlas över 2000 garnälskare från Norden i idylliska Allinge på norra Bornholm. Upplev lärorika workshops, inspirerande stickkaféer och en mässhall fylld med garn och tillbehör.
NY DESIGNUTSTÄLLNING – ”DANISH MODERN”11.6.2024 16:08:50 CEST | Pressmeddelande
Designmuseum Danmark i Köpenhamn invigde den 7 juni en ny permanent utställning, ”Danish Modern”, som visar ikoniska danska designobjekt och utforskar dansk design från 1920- till 1970-talet. Upptäck klassiker och bryt klichéer om ”Danish Modern” i denna inspirerande utställning.
Ai Weiwei tolkar Monet med LEGO i ny utställning på Ordrupgaard Museum31.5.2024 17:06:38 CEST | Pressmeddelande
På Ordrupgaard Museum, norr om Köpenhamn, pågår en ny och spännande utställning av den kända konstnären Ai Weiwei. Utställningen, som heter "Water Lilies #1", är en unik blandning av konst och kultur visas från 31 maj 2024 till 19 januari 2025. Ai Weiwei är en berömd samtidskonstnär och aktivist. Han är känd för sina starka och tänkvärda verk som ofta kommenterar sociala och politiska frågor. Hans konst har gjort honom till en av världens mest inflytelserika konstnärer. Efter tidigare framgångar i Köpenhamn ser många fram emot hans återkomst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum