Danmark mixar AI och Mona Lisa
I en ny kampanj av VisitDenmark har de klassiska bilderna av idylliska städer och sandstränder skrotats. Istället för att visa landet och kulturen i Danmark har de valt filmer med ikoniska turistattraktioner som Mona Lisa, Frihetsgudinnan och ett självporträtt av Van Gogh som talespersoner. Med hjälp av AI uppmanar konstverken människor att undvika turistfällor och istället resa till Danmark. Kampanjen talar om en stigande trend av resenärer som söker autentiska upplevelser, snarare än att bara bocka av de mest kända sevärdheterna.*
Ikonisk konst möter trendande teknik
Förutom det lite retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar:
”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Turistattraktioner är inte så attraktiva längre
I en nyligen genomförd undersökning som gjorts i Storbritannien, Tyskland och Sverige visade det sig att överfulla turistplatser och landmärken är bland de två främsta orsakerna till en semesterbesvikelse (54 %). Dagens resenärer letar efter dolda pärlor och söker upplevelser utanför allfarvägen snarare än att bocka av en lång lista med vanliga attraktioner.*
”Ur ett marknadsföringsperspektiv blir Danmark mer relevant som semesterdestination om vi ser till dessa nya trender”, säger Flemming Bruhn. ”Vi är självklart alltid förespråkare för Danmark. Ett land som inte har en huvudattraktion, utan snarare ett land med ett överflöd av mindre, unika upplevelser i allt från natur till kultur. Därför passar Danmark perfekt in på turisters önskan om att 'upptäcka unika platser' och vi välkomnar turister till att utforska landet. “Don’t be a tourist – be an Explorist”.
*Undersökning av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark
Nyckelord
Kontakter
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige
Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder
Länkar
Om
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
En ny njutbar vandringsled på fina Fyn30.8.2024 17:47:46 CEST | Pressmeddelande
Den 1 september invigs Carl Nielsens Camino, en unik kombination av historia, natur och musik längs en imponerande 120 kilometer lång vandringsled mellan Odense och Fåborg på den danska ön Fyn. Inspirerad av den legendariska kompositören Carl Nielsen, har denna vandringsled berikats med särskilda "ljud och lyssningsstopp” där besökare kan njuta av autentiska ljudupplevelser baserade på Nielsens verk och det omgivande landskapet. Längs vandringsleden finns vackra naturmiljöer, lokala matställen och fascinerande historiska platser, samtidigt som man kan njuta av de musikaliska och kulturella berättelserna från Nielsens era.
Halloween på Tivoli – en magisk höstupplevelse för hela familjen27.8.2024 12:57:45 CEST | Pressmeddelande
När hösten närmar sig och kvällarna blir mörkare, öppnar Tivoli i Köpenhamn portarna för en förtrollande händelse: Halloween på Tivoli. Från den 10 oktober till den 3 november 2024 förvandlas den historiska nöjesparken till ett sagoland fyllt med halloweenmagi och spänning för besökare i alla åldrar.
Aarhus – en stad full av festivaler20.8.2024 13:47:11 CEST | Pressmeddelande
I början av september kommer Aarhus, Danmarks näst största stad, formligen koka av festivaler. Under Aarhus Festvecka kommer staden bjuda konserter och olika events och under Food Festival fylls staden av matupplevelser.
Film på taket när Filmtaget öppnar i Köpenhamn15.8.2024 16:24:05 CEST | Pressmeddelande
Nu kan alla filmälskare få en ny himmelsk upplevelse. Mitt i Köpenhamn öppnar Det Danske Filminstitutet en ny utomhusbio på taket. Här kommer det också att finnas en film-utställning, lekplats för barnen och en bar med lättare mat.
Viral succé för Danska LEGO-blommor under OS9.8.2024 17:19:44 CEST | Pressmeddelande
Danska LEGO-blommor har blivit en viral succé under OS, vilket lockar ungdomar till VisitDenmarks paviljong. "Det är ett fantastiskt sätt att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att lära sig om Danmark," säger Ghita Scharling Sørensen, marknadschef på VisitDenmark.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum