Danmark mixar AI och Mona Lisa
- www.youtube.com
Du kan ändra dina inställningar för att alltid tillåta den här sortens innehåll eller klicka på knappen nedan för att se innehållet i endast det här fallet.

I en ny kampanj av VisitDenmark har de klassiska bilderna av idylliska städer och sandstränder skrotats. Istället för att visa landet och kulturen i Danmark har de valt filmer med ikoniska turistattraktioner som Mona Lisa, Frihetsgudinnan och ett självporträtt av Van Gogh som talespersoner. Med hjälp av AI uppmanar konstverken människor att undvika turistfällor och istället resa till Danmark. Kampanjen talar om en stigande trend av resenärer som söker autentiska upplevelser, snarare än att bara bocka av de mest kända sevärdheterna.*
Ikonisk konst möter trendande teknik
Förutom det lite retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar:
”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Turistattraktioner är inte så attraktiva längre
I en nyligen genomförd undersökning som gjorts i Storbritannien, Tyskland och Sverige visade det sig att överfulla turistplatser och landmärken är bland de två främsta orsakerna till en semesterbesvikelse (54 %). Dagens resenärer letar efter dolda pärlor och söker upplevelser utanför allfarvägen snarare än att bocka av en lång lista med vanliga attraktioner.*
”Ur ett marknadsföringsperspektiv blir Danmark mer relevant som semesterdestination om vi ser till dessa nya trender”, säger Flemming Bruhn. ”Vi är självklart alltid förespråkare för Danmark. Ett land som inte har en huvudattraktion, utan snarare ett land med ett överflöd av mindre, unika upplevelser i allt från natur till kultur. Därför passar Danmark perfekt in på turisters önskan om att 'upptäcka unika platser' och vi välkomnar turister till att utforska landet. “Don’t be a tourist – be an Explorist”.
*Undersökning av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark
Nyckelord
Kontakter
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige
Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder





Länkar
Om

No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Cykellycka - med eller utan lycra i Danmark7.3.2025 15:52:05 CET | Pressmeddelande
Danmark är perfekt för en cykelsemester. Här finns över 12 000 kilometer cykelvägar i ett platt landskap, vilket gör att det bästa sättet att upptäcka landet är på två hjul. I Köpenhamn, som är världens mest cykelvänliga stad, har nio av tio invånare en cykel, och att cykla är helt enkelt en självklar del av deras dagliga liv.
Odense uppmärksammar 150-årsminnet av H.C. Andersen med "Andersen Forever"19.2.2025 12:29:48 CET | Pressmeddelande
Under 2025 kommer staden Odense i Danmark uppmärksamma 150-årsminnet av H.C. Andersen med det ambitiösa programmet "Andersen Forever". Evenemanget hyllar Andersens arv genom att belysa livets kontraster, såsom död och sorg kontra glädje och kärlek, och betonar hans bestående inflytande och unika berättarstil.
Ny utställning om Jørn Utzons ikoniska 1900-talshus5.2.2025 15:25:43 CET | Pressmeddelande
Utzon Center i Aalborg presenterar utställningen "Vidunderlig Vild Villa" från 8 februari till 20 april 2025, med fokus på Jørn Utzons ikoniska hus Can Lis på Mallorca. Utforska arkitekturhistorien genom bilder, ritningar och fotografier. Can Lis speglar hållbarhet, enkelhet och naturlighet.
Tivoli bjuder på spektakulärt jul- och nyårsfyrverkeri17.12.2024 16:09:51 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära jul- och nyårsfyrverkerier i december. Den prisbelönta fyrverkerikonstnären Gunnar B Knudsen presenterar unika shower den 25 och 26 december kl. 21:30. Nyårsaftonens fyrverkerifest börjar kl. 23:00 och lovar bli en storslagen avslutning på året.
Danmark blir värd för MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries7.11.2024 17:20:23 CET | Pressmeddelande
Under 2025 och 2026 kommer MICHELIN Guide Ceremony för de nordiska länderna att hållas i Odsherred och Köpenhamn. Genom detta tvååriga partnerskap lyfts Danmarks imponerande resa inom kulinarisk utveckling, från jord till bord, fram i rampljuset.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum