Så minskar du utsläppen utan elbil
– Idag är de bästa alternativen till elbil en etanol- eller biogasbil, eller en dieselbil tankad med syntetisk diesel, HVO100. Med etanol E85 sjunker utsläppen med ungefär 50 procent jämfört med en bensinbil, med biogas eller HVO100 kan de sjunka till nästan noll, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Fördelen med etanol- och biogasbilar är att de kostar ungefär som en vanlig bensinbil. Dessutom slipper man betala malus-skatt de första tre åren om man köper en ny bil. En biogasbil är även tillåten att köra med i den strängaste miljözonen, vilket annars bara elbilar får göra.
– Från 2035 säljs sannolikt bara nya elbilar och det finns poänger med det. Elbilen har nollutsläpp vid körning och är väldigt energieffektiv. En förbränningsmotor har mycket spillvärme oavsett drivmedel, säger Carl-Erik Stjernvall.
Av Sveriges 5 miljoner personbilar i trafik är ungefär 450 000 laddhybrider eller elbilar, knappt 200 000 etanolbilar, och bara runt 40 000 kan köras på biogas.
– Många fler nybilsköpare borde titta på alternativen om en elbil blir för dyr och malus-skatten också känns hög. Det är viktigt att utsläppen från vägtrafiken sjunker och alla som kan välja bort en diesel- eller bensinbil till förmån för något annat borde göra det, menar Carl-Erik Stjernvall.
Så minskar du utsläppen utan elbil, från bästa till sämsta alternativ:
• Vätgas. Det finns oerhört få bilmodeller att välja på och de är dessutom ofta betydligt dyrare än elbilar. Antalet tankställen är mycket få. Vätgas kan framställas lokalt ”off-grid” och även om tekniken medför en del energiförluster kan det vara ett alternativ för framtiden. Det går snabbt att ”ladda” och utsläppen är som från en elbil – noll.
• Biogas. Svensk fordonsgas innehåller nästan bara förnybar biogas, till skillnad från många andra länder i Europa som använder fossil naturgas. Utsläppen sjunker med upp till 95 procent. Men det finns alldeles för få tankställen för gas, särskilt i norra Sverige. Priset på gas kan skilja sig mycket mellan olika städer. Gasbilar får köra inom miljözon 3 så länge utsläppsklassen är minst Euro6.
• Bränslet HVO100 sänker dieselbilens utsläpp med ungefär 95 procent. HVO100 har ett högre literpris än diesel. Men sett till klimatnyttan per krona, medräknat besparingen i att inte köpa någon elbil, kan det vara ett billigt sätt att minska sin klimatpåverkan. Det krävs godkännande från biltillverkaren för att tanka HVO100.
• E85 – etanol. Det går åt 30 procent mer bränsle jämfört med när man kör på bensin, men totalt minskar utsläppen med 50 procent. E85 finns på de flesta mackar, saknas det går bilen lika bra på bensin.
• Snålkörning. Att köra defensivt kan minska förbrukningen och utsläppen med ungefär tio procent. Det förbättrar dessutom trafiksäkerheten.
• ”Gör ingenting”. Tack vare reduktionsplikten innehåller all diesel som säljs idag i snitt 30 procent förnybart innehåll. Den som tankar vanlig diesel har alltså sänkt sina utsläpp med ungefär 30 procent. Motsvarande minskning för bensin är väsentligt lägre, bara 7,8 procent.
• Bensinbilen har idag sämst potential att sänka sina utsläpp. Syntetisk bensin förekommer bara på försök. En bensinbil kan dock vanligen konverteras för att kunna köras på etanol eller biogas.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum