Klart med ett nytt Transportavtal

Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat ett nytt Transportavtal med Svenska Transportarbetareförbundet. Avtalet följer märket som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent över två år. Transportavtalet omfattar cirka 4 300 företag och cirka 55 000 anställda inom åkeri- och terminalföretag.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

- Den höga nivån i avtalet följer industrins märke och löper på två år, vilket visar att vi tar ansvar för den svenska lönemodellen i ett osäkert ekonomiskt läge. Det har varit tuffa förhandlingar där båda parter har fått ge och ta. Avtalet innebär utmaningar för många företag i branschen som redan kämpar med höga omkostnader. Men vi har nu nått en balanserad överenskommelse som ger oss goda förutsättningar att jobba vidare för att transportbranschen ska bli ännu mer konkurrenskraftig, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Överenskommelsen innebär bland annat att det blivit en större lönedifferentiering på avtalsområdet mellan förare med olika behörighet och att det nu finns en möjlighet att utifrån en fast kompensation och utan lokal överenskommelse arbeta nattetid.

Parterna är även överens om ett gemensamt initiativ för att motverka kriminalitet och främja konkurrensneutralitet. Tillsammans ska man utreda hur företag som tar ansvar och betalar sina skatter och avgifter kan lyftas fram och även underlätta för transportköpare och varuägare att ta sitt beställaransvar. Arbetet startar med en arbetsgrupp och båda parter är måna om att nå resultat.

- Våra medlemmar betalar kollektivavtalsenliga löner, moms och skatter och det måste löna sig. Internationell konkurrens och en snabb grön omställning gör det viktigare än någonsin att seriösa företag kan stärka sin konkurrenskraft. Nu har vi ett initiativ där branschen, fack och arbetsgivare, står enade, vilket gör oss starkare i denna fråga, säger Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Bussförare från Sverige vinner internationellt pris för sina insatser14.2.2024 14:19:53 CET | Pressmeddelande

Mats Skördeman, bussförare på Keolis i Uppsala, har idag fått medalj och diplom för "IRU Diploma of Honour" utdelat av Sveriges Bussföretags branschchef under en glädjefylld ceremoni hos Keolis i Uppsala. Priset delas ut av den internationella organisationen International Road Transport Union, IRU, varje år för att hylla yrkesförare över hela världen för sina insatser i samhället.

Nytt Paket-index visar att e-handel skapar stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige och den totala paketvolymen ökade med 8,6 procent under året. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna vilket är fem procent mer än under helåret 2023. Hemleveranser stod för 40 procent av leveranserna och paketskåp för 12 procent.