Sverige till EM-final efter 31–17-seger mot Danmark

Sveriges juniorlandslag i amerikansk fotboll är klara för sin fjärde raka EM-final. I semifinalen under påskdagen besegrades Danmark på Kristianstad Fotbollsarena med 31–17 (16–17) inför 636 åskådare. I finalen väntar de regerande Europamästarna Österrike, ett land som besegrat Sverige förlorat mot i de två senaste EM-finalerna.
Benjamin Kennedy Chaanhing gör en svensk touchdown mot Danmark. Foto: Stefan Akander

Sverige fick en dålig start i EM-semfinalen mot Danmark och hamnade i ett tidigt underläge med 0–10. Också i halvtid låg Sverige under mot ett välspelande Danmark.

I den andra halvleken tog ett favorittippat Sverige över matchen och det var running back Vilgot Valeskog som var den stora stjärnan för dagen – han sprang 21 gånger för hela 264 yards och två touchdowns. I det svenska försvaret stack Benjamin Kennedy Chaanhing ut med 6 tacklingar samt en 70 yards lång kick off-retur för en svensk touchdown samt Morris Rewelj som tog två interceptions under matchen.

För Sveriges juniorlandslag i amerikansk fotboll väntar nu en EM-final mot Österrike i september.

SWE3 är det svenska förbundet för amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey. SWE3 bildades 2022 genom en sammanslagning av Svenska Amerikansk Fotbollförbundet och Svenska Landhockeyförbundet.