Få koll på dina rättigheter vid bilköp
– Det gäller att veta vad man har rätt till och att inte låta sig luras när bilhandlaren påstår att garantin gått ut eller att den inte gäller just det fel som din bil har drabbats av, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Konsumentköplagen går inte att avtala bort. Den omfattar alla varor som privatpersoner köper av företag, det vill säga även begagnade bilar oavsett pris, ålder eller miltal. Men när fel visar sig efter köpet kan bilföretag försöka att slippa undan sitt ansvar. Här gäller det för konsumenten att vara påläst och veta att man ändå kan ha chans att få ett fel avhjälpt, förutsatt att det kan anses ursprungligt.
– Även om ett fel visar sig först efter tre–fyra månader måste det inte vara ett nytt fel. Om det kan anses ha funnits vid köpet ska man reklamera det till säljaren, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det är vanligt att ett ursprungligt fel visar sig först efter en tid och det behöver inte bara vara tekniska fel. Ett fel kan även vara att bilen inte uppfyller vad säljaren lovat i annons eller avtal. Det kan handla om att bilen saknar utrustning som köparen förstått att den ska ha eller att säljaren har sagt att den är nyservad, men att den sen inte visar sig vara det.
– I första hand gäller att företaget ska få rätta till felet, men om det är inte är möjligt eller för dyrt i förhållande till bilens värde har man oftast rätt att lämna tillbaka bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det här gäller trots att bilhandlaren påstår att …
… du inte fått någon garanti eftersom bilen var så billig.
Att erbjuda en garanti är frivilligt. Reklamera går bra ändå. Konsumentköplagen innehåller inga gränser för vilka varor eller prisklasser som omfattas.
… garantin bara gällde en månad.
Utöver eventuell garanti gäller alltid konsumentköplagen, därför har du rätt att klaga ändå. Det kan vara bra att försöka reda ut om felet bilen drabbats av kan anses ursprungligt.
… bilen såldes i befintligt skick.
Konsumentköplagen som gäller från 1 maj 2022 medger inte generella ansvarsfriskrivningar, som att sälja något i befintligt skick. Bilen kan ändå anses felaktig.
… felet täcks av en extern garantiförsäkring.
Bilsäljare kan erbjuda mer eller mindre värdelösa extra garantier, som sällan täcker de delar som vanligtvis går sönder på en bil. Det kan till och med stå på avtalet att du ska kontakta någon annan än den du köpt bilen av om den går sönder. Men om garantin inte gäller det som är fel kan man ändå reklamera det till säljaren.
… du har undersökt och provkört bilen och därför inte har rätt att ifrågasatta skicket.
Konsumentköplagen gäller ändå. Gentemot dig som konsument har företaget i stället upplysningsplikt. Köparen har inte alls någon lika långtgående plikt att själv undersöka skicket på varan annat än möjligtvis rent kosmetiska avvikelser.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum