Sverige föll stort mot Storbritannien i EM-premiären

Premiären av EM 2023/24 blev inte vad Sveriges damlandslag i amerikansk fotboll hade hoppats på. På Sixways Stadium utanför Birmingham föll Sverige mot fjolårets VM-silvermedaljörer Storbritannien med 0–40 (0–27) inför 809 åskådare
Foto: Peter Nilsson

”Vi har mycket att förbättra men var stolta över er prestation." Det var budskapet från förbundskapten Anna Jonsson efter matchen som spelades i ett soligt Worcester strax utanför Birmingham.

Sverige reste till matchen mot VM-silvermedaljörerna från 2023 med en trupp på 31 spelare, och att det skulle bli en tuff match var spelare och ledarstab på det klara med redan från början. Och tufft blev det - Storbritannien leder i halvtid med 27–0 och vinner matchen med 40–0.

I den andra halvleken visar Sveriges försvar karaktär och spelar bra med bland annat två interceptions. Det svenska anfallet hade dock matchen igenom svårt att flytta bollen och landskampen var den fjärde i rad utan poäng för Sverige. Den trenden hoppas man bryta i nästa EM match som spelas mot Finland i september.

Sara Lidner från Carlstad Crusaders utsågs till Sveriges bästa spelare i matchen.

Foto: Peter Nilsson