Sexuella övergrepp skildras i ny podd

“Den nakna sanningen”, en podd om sexuella övergrepp, har premiär på Podplay den 18 april. I tio avsnitt berättar utsatta kvinnor om sina upplevelser för programledaren Monica Ek. Produktionen är ett samarbete mellan Podplay och PPP-byråerna Gabardin och Fuze PR, i syfte att öka medvetenheten och sprida kunskap.

I säsong ett av “Den nakna sanningen” intervjuar programledaren Monica Ek kvinnor som under sin barndom varit utsatta för sexuella övergrepp. I tio avsnitt får vi höra starka berättelser om de enorma konsekvenserna av sexuella övergrepp, men också om vägen ut ur mörkret och att ta makten över sitt liv.

Monica Ek har själv tidigare skrivit boken “Jag lever och har besegrat alla mörker och helveten”, som de sexuella övergrepp hon utsattes för i sin barndom. Idag har hon gjort till sin livsuppgift att sätta ljus på den här viktiga frågan.

– Monica kom till oss med sin idé och vi kände direkt att det här är ett projekt vi ville satsa på då vi tror det kommer hjälpa många människor. Vi är glada över att Podplay vill kroka arm i detta viktiga arbete, säger Anna Hegestrand, senior konsult på Fuze PR och medproducent.

Johanna Wiberg, podcastchef på Podplay håller med om att ämnet är viktigt.

Vi tycker Monica har hittat ett bra, ärligt och öppenhjärtigt format för sina samtal. Det är ju en av podcastmediets absoluta styrkor - att det finns utrymme för alla sorters samtal, både längre och även svåra samtalsämnen. Här bjuds man som lyssnare in till personliga berättelser som sällan hörs i andra forum, säger Johanna Wiberg.

I premiäravsnittet av “Den nakna sanningen” berättar tvåbarnsmamman Pia om hur hon själv utsattes för sexuella övergrepp från fem års ålder. Pia berättar också om hur hela hennes värld rämnade då hon fick veta att även hennes dotter blivit utsatt för sexuella övergrepp. Idag vill Pia berätta om resan genom både sitt och sitt barns trauma och visa att du faktiskt kan ta tillbaka makten över ditt liv.

“Den nakna sanningen” har premiär tisdag den 18 april och kommer med ett nytt avsnitt under tio tisdagar hela våren. Lyssna på premiäravsnittet på Podplay redan nu. “Den nakna sanningen” är en samproduktion mellan PPP-byråerna Gabardin och Fuze PR och Bauer Media.

Om Monica Ek

Monica Ek är 68 år gammal och bosatt i Stockholm. Hon har skrivit boken “Jag lever och har besegrat alla mörker och helveten” om sina upplevelser av sexuella övergrepp. Idag föreläser hon och gör nu debut som programledare.

Läs mer på: monicaek.se

Följ Monica på Instagram: Monicaek3

Produktion “Den nakna sanningen”

Producenter: Sofie Brusell, Gabardin och Anna Hegestrand, Fuze PR.

Klippning: Ludvig Sjöström, Gabardin

Exekutiv producent: Jonas Lindskov, Podplay

Sofie Brusell, Monica Ek och Anna Hegestrand.