Tydligt svek mot skolan i vårbudgeten

Det blir inga nya pengar till kommunerna i regeringens vårbudget – trots att enbart skolsektorn hade behövt ett tillskott på 12 miljarder. Nu kraftsamlar Sveriges Lärare mot de nedskärningar som väntar. – Bristen på nödvändiga resurser är ett svek mot barn, elever och lärare som kommer att vara kännbart under lång tid framöver, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Sveriges Lärare.

Kommun efter kommun tvingas nu spara ytterligare på skolan i lågkonjunkturens spår.

– Det finns inga marginaler att ta av. Skolan var underfinansierad redan före lågkonjunkturen, och från Sveriges Lärares sida varnade vi redan i höstas för att läget skulle bli akut. Där är vi nu. Det är djupt problematiskt att regeringen inte tar sitt ansvar för att rädda Sveriges framtid som kunskapsnation, säger Johanna Jaara Åstrand.

Regeringen tillför i sin vårbudget bland annat 500 miljoner till komvux och 70 miljoner till yrkeshögskolan. Kommunsektorn som helhet blir dock utan extra medel trots att många miljarder hade behövts.

– De få satsningar som görs motsvarar en bråkdel av vad som hade krävts för att förhindra ödesdigra nedskärningar. Vi får redan nu larm om klasser och barngrupper som slås ihop och om att man skär ned på viktiga kringresurser på ett sådant sätt att barns och elevers behov inte kan mötas. Även lärartjänster är nu hotade. Det är inget annat än en katastrof, säger Johanna Jaara Åstrand.

I dagsläget går skolsektorn enligt Sveriges Lärares beräkningar 12 miljarder back. Det motsvarar som exempel cirka 18 000 gymnasielärare, 19 200 grundskollärare eller 21 600 förskollärare.

Manifestationer i maj

Sveriges Lärare planerar för manifestationer mot nedskärningarna i Stockholm den 6 maj och Göteborg den 25 maj. Fler datum tillkommer.

Om

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Sveriges Lärare stämmer staten för diskriminering av gravida21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Under pandemin förbjöd flera arbetsgivare gravida lärare att arbeta, med hänvisning till hälsorisker. Den graviditetspenning som sedan betalades ut av Försäkringskassan var (och är fortfarande) väldigt låg, något som Sveriges Lärare anser bryter mot EU-rätten och är diskriminerande. Sveriges Lärare stämmer därför den svenska staten, samtidigt som flertalet medlemsärenden även drivs på andra sätt.