Nu kan även bolag som omfattas av ESEF lämna in årsredovisningen digitalt
För att bolag som omfattas av ESEF-rapporteringen ska kunna lämna in sin årsredovisning digitalt krävs en programvara och den första programvaruleverantören har nu anslutit sig och därmed gjort den digitala inlämningen möjlig.
– Det har gått bra och fler har nu anslutit sig och vi är glada över det höga intresset, säger Nina Brede, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.
Enkelt, säkert och effektivt
Vad är skillnaden på att skicka in årsredovisningen per post eller digitalt till Bolagsverket?
– Det är enkelt, säkert och du får kvittens omedelbart att du har lämnat in den digitalt. Den digitala lösningen gör processen både mer flexibel och effektiv och några företag har redan använt denna möjlighet vilket är mycket glädjande, säger Nina Brede.
Varför har den här möjligheten inte funnits tidigare?
– Anledningen är att vi har inväntat ESEF-taxonomierna från European Securities and Markets Authority (ESMA) för att hitta en lösning som passar svenska börsnoterade bolag som omfattas av ESEF-rapporteringen, säger Nina Brede.
- För oss är det viktigt att skapa förutsättningar för fler att lämna in årsredovisningen digitalt. Vi började 2018 och har sedan dess gjort det möjligt för de som omfattas av K2- och K3-rapporteringen och nu är vi redo för ESEF, berättar Nina.
Hur ska de som omfattas av ESEF-rapportering skicka in sin årsredovisning digitalt?
- Kontakta programvaruleverantören som hjälpt er att skicka in filen till finansinspektionen.
- Meddela dem att ni önskar skicka in er årsredovisning digitalt till Bolagsverket.
- Ni får då det stöd ni behöver och får direkt en kvittens när årsredovisningen är registrerad hos Bolagsverket.
Ökad samhällsnytta och fler affärsmöjligheter
– Vår vision är ett näringsliv där företagsinformation flödar fritt och skapar värde för samhället. Genom att möjliggöra för fler företag att lämna in sin årsredovisning digital får vi in mer taggad data som sedan skapar en ökad nytta för näringslivet och fler affärsmöjligheter, avslutar Nina Brede.
Nyckelord
Kontakter
Nina BredeVerksamhetsutvecklare Företagsavdelningen
Tel:070-653 59 66nina.brede@bolagsverket.seAndreas EinarssonKommunikationschef
Tel:070-657 75 26andreas.einarsson@bolagsverket.sePresstjänstPresstjänsten finns tillgänglig för dig som journalist vardagar kl. 8–16.
Tel:060-18 40 10press@bolagsverket.seBilder
Länkar
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Ny tjänst hos Bolagsverket ska underlätta kontroller vid upphandlingar25.9.2024 15:40:00 CEST | Pressmeddelande
För att på ett mer effektivt sätt motverka kriminella och oseriösa leverantörer i offentliga upphandlingar väntas regeringen ge Bolagsverket i uppdrag att ansvara för och utveckla ett system för leverantörskontroller.
Ny rättschef till Bolagsverket6.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Maria Monthure tillträder som ny rättschef på Bolagsverket. Hon kommer närmast från Lantmäteriet där hon haft rollen som chefsjurist.
Bolagsverket lanserar SSBTGO som underlättar datadelning inom offentlig sektor16.5.2024 08:44:25 CEST | Pressmeddelande
Den 16 maj lanserar Bolagsverket den Sammansatta bastjänsten för grunddata om organisationer (SSBTGO). Tjänsten är en vidareutveckling av tidigare SSBTGU och möjliggör en ökad datadelning bland offentliga aktörer. En ny informationsmodell är framtagen av Bolagsverket, Skatteverket och Statistikmyndigheten SCB. Till detta finns även en ny tjänst för prenumeration på notifieringar.
Större möjligheter i Bolagsverkets brottsförebyggande arbete28.3.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Vår instruktion ändras genom en förordningsändring. Det betyder att vi från och med den 1 april 2024 får en tydligare roll att kontrollera att uppgifterna i våra register är korrekta och motverka att felaktiga uppgifter registreras. Det är ett uttryckligt uppdrag att minska riskerna för att våra rutiner utnyttjas för ekonomisk brottslighet.
Vinnaren i eSam hackaton 2024 löser problemet med tillsyn av avfallshantering15.3.2024 14:55:55 CET | Pressmeddelande
Innovation är en lagsport och det har årets eSam hackaton visat prov på. Nu är det dags att presentera vinnaren i den rafflande tävlingen där deltagarna bidragit med idéer för att lösa några av våra stora samhällsutmaningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum