Seniorbarometern: Prisökningar påverkar livskvaliteten för seniorer

I SPF Seniorernas medlemsundersökning Seniorbarometern framgår att seniora hushåll upplever prisökningarna främst på livsmedel och därefter elpriser som belastande. Prisökningarna har påverkat livskvaliteten negativt hos 69 procent av de svarande hushållen, framförallt oro, kallare hemma samt att prioritera bort kläder eller socialt umgänge anges. Nio av tio seniorhushåll vill se åtgärder från politiken, högre pensioner och lägre matpriser står högt på önskelistan.

Seniorbarometern i korthet:

• 86 % av de svarande anger att specifika utgiftsposter som särskilt belastande, främst är det livsmedelspriser (32 %) och därefter elpriser (25 %).
  • Andra inkomstkällor än pension (t ex sparpengar, arbetsinkomster) har använts för vardagliga utgifter som mat, kläder och hygien hos fyra av tio seniorhushåll.
  • Livskvaliteten har påverkats negativt hos 69 procent av de svarande hushållen. Det handlar om oro, kallare hemma eller att tvingas prioritera bort kläder, hygien, fritid, socialt umgänge.
  • En klar majoritet (90 %) av de svarande vill se politiska åtgärder, i topp kommer högre pensioner (29 %) och lägre matpriser (25 %).

Förbundsordförande Eva Eriksson berättar om medlemsundersökningen i bland annat Göteborgs-Posten.

- Det är oerhört tydligt att mat och energi är stora kostnader som drabbar många hårt, men de fattigaste drabbas allra hårdast.

Många seniorer kan inte välja bort någon form av "lyxkonsumtion", det har de tvingats göra för länge, länge sedan. Pengarna har inte ens räckt till innan allt började rusa i pris.

– Långsiktigt kan vi inte ha så här höga livsmedelspriser. Vi tycker att man ska sänka matmomsen under en bestämd period.

Hela Seniorbarometern finns som bilaga

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har närmare 250 000 medlemmar i cirka 750 föreningar och 26 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.