Stjärnkock blir ny ambassadör för Lidls Matriket

Nyligen välkomnade Lidl Sverige sitt nya varumärke Matriket. Ett varumärke som samlar produkter med ”Från Sverige”-märkningen vilket innebär att produkterna är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige. Nu inleder den svenska livsmedelskedjan ett ambassadörskap med kocken och krögaren Markus Aujalay.
– Det känns fantastiskt kul att vi nu får inleda ambassadörskapet med Markus. Han är en av landets mest välrenommerade kockar. Med ambassadörskapet ser vi fram emot att dra nytta av hans expertis om råvaror och kvalitet samtidigt som vi gör det enklare för kunder att hitta noggrant utvalda produkter av hög kvalitet till branschens bästa pris. Det här är en del i vårt mål att fortsätta inspirera till sprudlande matglädje i de svenska hushållen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Med målet att nå ut och etablera varumärket på den svenska marknaden kommer Markus Aujalay synas i en kampanj i både sina och Lidls sociala kanaler under året. Bland annat kommer han i en Youtube-serie om tre delar besöka Lidls svenska leverantörer runt om i landet för att granska och säkra kvaliteten vid produktionen av Matriket-varor.
– Att laga god och bra mat utan att behöva tänka på plånboken är enkelt. Under mina många år som kock och krögare har den största utmaningen därför varit att laga mat av hög kvalitet som smakar mer än det kostar. Matriket är ett bra alternativ för de som vill laga mat med svenska råvaror av hög kvalitet till en rimlig peng. Därför kan jag stolt säga att jag nu är ambassadör för Matriket, Markus Aujalay, kock och krögare.
Med introduktionen av Matriket samlas ett noggrant urval av produkter från svenska bönder, odlare och producenter under ett och samma varumärke. Det nya varumärket ersätter livsmedelskedjans egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.
Över 100 Matriket-varor finns tillgängliga i alla Lidl-butiker runtom i landet och på sikt så ska antalet varor från det egna varumärket överstiga 250 varor.
Se det första avsnittet av serien som släpps måndag den 1 maj på Lidl Sveriges Youtube-sida: Länk till Lidl Sveriges YouTub-sida
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls aioli högt rankad i test26.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges sortiment samlar pallplaceringar på hög i oberoende tester. I Svenska Dagbladets aioli-test hamnar Lidls Chef Select Aioli i toppen. Med omdömen som ”fast och fluffig i konsistensen med en len och mild vitlökssmak” kammar Lidls aioli hem en andraplats med 5 av 6 i betyg.
Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige25.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.
Lidls frysta kycklingbröstfiléer topptestas20.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt test från Expressen Allt om Mat jämförde smakpanelen fryst kycklingbröstfilé från olika varumärken. Ännu en gång uppmärksammas Lidls egna varumärken i ett produkttest. Med omdömen som ”Naturlig och god smak av kyckling” placerade sig Lidl på en delad andraplats med två andra varumärken.
Tävla med Lidl Plus – vinn en elbil11.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Köp mat – vinn en bil. Med anledning av att Lidl firar 20 år i Sverige drar livsmedelskedjans nya tävling, med priser till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor, äntligen igång. Förstapriset är en ny elbil från MINI Cooper och bland övriga priser finns resor till Legoland och Kroatien samt en vespa. Tävlingen riktar sig till medlemmar i Lidl Plus och pågår till och med den 1 oktober.
Bäst i test: Lidls pesto är solklar panelfavorit8.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets senaste test har panelen testat tio sorter pesto från olika varumärken. Ännu en gång kammar Lidl hem en förstaplacering, denna gång med Chef Select Pesto, och blir utnämnd till panelens solklara favorit med motiveringar som ”fin grön pesto som ser ut som något man själv slängt ihop lagom till att gästerna dyker upp”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum