Fortsatt svag personbilsmarknad i april

Personbilsmarknaden fortsätter att utvecklas svagt och antalet nyregistrerade bilar minskade med drygt sex procent i april, enligt Mobility Swedens registreringsstatistik. Försäljningen av nya personbilar har bromsat in kraftigt med mer än en halvering av orderingången under årets fyra första månader. Konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen ligger bakom minskningen. Tunga lastbilar går däremot starkt och har ökat med 31 procent hittills i år.

Antalet nyregistrerade personbilar har hittills i år minskat med nära nio procent jämfört med de första fyra månaderna förra året. Under april uppgick minskningen till 6,2 procent och totalt registrerades 20 586 personbilar jämfört med snittet på 25 400 i april de senaste fem åren. Av månadens nyregistreringar var nära 56 procent laddbara bilar, där elbilarnas andel uppgick till knappt 34 procent. Andelen registreringar på företag fortsätter att ligga på en hög nivå, drygt 65 procent i april jämfört med 50 procent samma period förra året. Företagen fortsätter också att hålla uppe nyregistreringarna av laddbara personbilar då drygt 65 procent av månadens elbilsregistreringar och 75 procent av laddhybriderna är på företag. I april förra året var motsvarande andelar 38 procent respektive 61 procent.

- Vi har de senaste månaderna sett hur företag håller igång försäljningen av elbilar och laddhybrider. Privatmarknaden är betydligt kallare på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna av den avskaffade klimatbonusen förrän efter sommaren. Det är tydligt att nya styrmedel riktade mot privatkunder behövs för att få bättre fart på elbilsförsäljningen och öka möjligheterna att nå klimatmålen, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

För registreringarna av de tunga fordonen ser det ljusare ut. Tunga lastbilar ökade med nära åtta procent i april och är upp 31 procent hittills i år. Omställning, fortsatt höga transportvolymer och lättnader i leverantörskedjorna ligger bakom ökningarna. Lätta lastbilar ökade med drygt åtta procent i april jämfört med i fjol och uppvisar en ökning med tio procent under årets fyra första månader. 15,6 procent av månadens registreringar var elfordon. I april registrerades 71 nya bussar, en ökning med drygt en procent jämfört med samma månad i fjol. Nära 61 procent av månadens bussar var eldrivna.

- Det är glädjande siffror vi ser för de tunga lastbilarna. Trots försämrade konjunkturutsikter med hög inflation och stigande räntor, har transportvolymerna och infrastrukturaktiviteten fortsatt varit på bra nivåer samtidigt som åkerierna har behov av att förnya flottorna. Däremot har elektrifieringen av tunga fordon inte kommit lika långt som bland personbilar. Därför är det viktigt att de styrmedel som finns ligger kvar för att driva på omställningen, avslutar Sofia Linder.

Sammanfattning av nyregistreringarna i april 2023, jämfört med april i fjol

Registreringsperioden för april omfattar registreringar från 1 till och med 30 april. Antalet registreringsdagar är i år en dag mindre än i fjol. Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar april 2023”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram.

Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i länken nedan.

För mer information kontakta Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, tfn 070-425 37 41 eller mail: sofia.linder@mobilitysweden.se.

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

• Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.

• Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

Dämpde nyregistreringar av personbilar i november1.12.2023 09:31:30 CET | Pressmeddelande

Antalet nyregistrerade personbilar i november minskade med nära en procent jämfört med samma månad 2022. Hittills i år har personbilarna en total uppgång på 3,1 procent. Andelen laddbara personbilar mattas av något denna månad och uppgick till 60,5 procent vilket är fyra procentenheter lägre än november i fjol. Det är företagsmarknaden som driver på nyregistreringarna och håller upp andelen laddbara bilar. Privatmarknaden är fortfarande iskall.

Minskade nyregistreringar av personbilar i november1.12.2023 09:02:19 CET | Pressmeddelande