TMF Nova – branschutmärkelse i fyra kategorier: Exportframgång, hållbarhet och branschnytta prisade

Vägledande inspiratörer som ligger steget före. I samband med TMF:s årsmöte den 3 maj korades vinnarna av årets fyra kategorier i branschutmärkelsen TMF Nova. De som prisas 2023 är Kinnarps (hållbarhet), Zilenzio (exportframgång) och IsoTimber (teknisk innovation). Årets Hedersnova tilldelas den mångårige trähusprofilen Mikael Olsson.

Kinnaprs hållbarhetschef Johanna Ljunggren och kommunikationschef Ann Cederwall jublar åt priset i kategorin Hållbarhet i TMF Nova. /Foto: Clement Morin

TMF Nova är ett pris som introducerades 2022 och som delas ut i samband med Trä- och Möbelföretagens årsmöte. I årets upplaga av TMF Nova delas det ut i kategorierna hållbarhet, exportframgång, teknisk innovation samt specialkategorin Hedersnovan, som går till en person som gjort avtryck i branschen.
TMF står för nomineringarna och beslutet fattas av en jury som består av TMF:s ledningsgrupp.

Juryns motiveringar:

Kinnarps – hållbarhet

Kinnarps skapar produkter som är designade för att hålla länge och som kan uppdateras för att möta föränderliga behov och nya trender. Många möbler kan enkelt uppgraderas genom att byta bordskivor, klädsel eller andra reservdelar och därmed förlängs livslängden. Kinnarps introducerade tidigt sitt The Better Effect Index som hjälper kunden att välja hållbart. Och nyligen presenterade Kinnarps konceptet Circles of Change där man lyfter fram sustainable circularity – den hållbara cirkuläriteten. Genom sin nytänkande tjänst med lastbil, utrustad med snickeri, erbjuder man nu även uppgradering på plats ute hos sina kunder – vilket kompletterar och öfrkovrar ett redan starkt cirkulärt tänk. En sann föregångare inom hållbarhet anser TMF.

Zilenzio – exportframgång

Zilenzio beslutade sig för några år sedan att göra en satsning på USA – och har sedan dess gått ”all in”. Den ena grundaren och hennes man flyttade till USA hösten 2021 och har under de senaste 1,5 åren rest till 28 delstater, samt alla större städer i Kanada – och besökt såväl återförsäljare som arkitektkontor. Marknaden för ljudabsorbenter och arbetsmiljö ligger cirka 15 år efter oss i Sverige, vilket Zilenzio verkligen dragit nytta av. De har numera ett avtal men en av de större återförsäljarna i Nordamerika, Allsteel, som öppnat många dörrar. Sedan de startade har de fördubblat försäljningen i USA och den femårsplan man har satt upp talar för en omsättning på 80 miljoner 2028. En otrolig föregångar inom export, anser TMF.

IsoTimber – teknisk innovation

Isotimer har utvecklat sitt bolag och ett innovativt byggsystem utifrån högt ställda krav på produktivitet och ett lågt klimatavtryck. Man deltar även aktivt i branschens forsknings- och utvecklingsprojekt kring cirkularitet och minskade klimatavtryck med energieffektiva konstruktionslösningar. Företaget har initierats och drivs av ett syskonpar med mycket stor passion för hållbarhet i ett brett perspektiv. Att man har tagit fram detta innovativa byggsystem från grunden – i kombination med så pass höga krav på hållbarhet – är imponerande. En inspirerande föregångare inom teknisk innovation anser TMF.

Mikael Olsson – Hedersnovan

Årets hedersnova är en mångårig branschprofik som inte ver mer än åtta år när han första gången kom i kontakt med trähusindustrin. Han har sedan dess varit verksam i branschen i nästan hela sitt liv. Som medlem och ordförande i TMF Trähus har han oförtrutet varit redo att debattera saker med beslutsfattare och att driva branschens frågor. Han är envis och engagerad, med branschens bästa för ögonen. Redan innan han hade fyllt 30 var han vd på Boro Mockfjärd. Därefter följde några år som vd i Holland för Myresjöhus i Nederländerna, vd och koncernchef på Myresjöhus samt vd på Eksjöhus repsektive Trivselhus. Han har varit med om hela spektrat – upp- och nedgång, framgång och motgång. Det Mikael Olsson inte vet om svensk småhusindustri är inte värt att veta. Därmed välförtjänt av TMF Hedersnova.

Mer om TMF Nova
tmf.se/tmf-nova

För mer information, kontakta gärna:

- David Johnsson, vd TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se
- Cecilia Ask Engström, chef Bransch & näringspolitik, 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
- Alexandra Hernadi, kommunikationchef TMF, 0709-169 43 90, alexandra.hernadi@tmf.se

Storgatan 19,

08-762 72 50https://www.tmf.se/

Om Trä-.och Möbelföretagen (TMF)
Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag i den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar trähus, fönster, dörrar, golv, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.

TMF om budgeten: “Uteblivna byggsatsningar riskerar spridning till fler branscher”20.9.2023 09:08:07 CEST | Pressmeddelande

Trä- och Möbelföretagen, TMF, välkomnar regeringens budgetsatsningar på bostadsbyggandet, minskad regelbörda och yrkesutbildningar, men saknar ordentliga insatser för att mildra byggkrisen som redan riskerar att ta med sig allt fler branscher i raset. “Det här räcker inte. Regeringen måste leverera på den reformsatsning man aviserade när man tillträdde - i synnerhet nu givet det allvarliga läget”, säger David Johnsson, vd på TMF.

TMF:s Trähusbarometer: Rejält sänkt småhusprognos – fortsätter 202412.9.2023 07:59:59 CEST | Pressmeddelande

Trä- och Möbelföretagen, TMF:s, färska prognos för antalet påbörjade småhus 2023 sätts till 6 000 stycken, vilket är en minskning med 1 500 jämfört för med ett halvår sedan. Det visar årets andra Trähusbarometer. Prognosen för 2024 är ännu lägre - 4 000 påbörjade småhus. “Osäkra ränteläget och inflationen är huvudorsakerna”, kommenterar TMF:s bostadspolitiska expert Gustaf Edgren.

Trä- och Möbelföretagen, TMF, presenterar TMF i siffror och TMF:s Omvärldsanalys 1 2023: Fortsatt exportökning för svensk möbelindustri – trots oroliga tider18.4.2023 08:03:55 CEST | Pressmeddelande

Ett osäkert säkerhetspolitiskt läge, höga räntor och inflation med prishöjningar som följd har präglat det gångna året för svensk trä- och möbelindustri. Men trots stora ekonomiska utmaningar och en konjunkturnedgång som hotar går möbelindustrin fortsatt framåt. Samtidigt slår konjunkturen allt hårdare mot småhusbranschen.

”Högt löneavtal i utmanande tider” - lönemärket satt för svensk arbetsmarknad31.3.2023 19:07:19 CEST | Pressmeddelande

Efter intensiva slutförhandlingar är löneavtalen för svensk industri klara. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 7,4 procent i ett 24 månader långt avtal som löper ut den 31 mars 2025. Därmed är också märket satt - den lönenivå som industrins parter enas om och som blir vägledande för hela arbetsmarknaden.