Löf

Nytt digitalt rekord i antalet skadeanmälningar

Dela
Hela sju av tio kunder valde att anmäla sin skada digitalt till Löf under 2022, vilket är ett nytt rekord. Totalt har andelen digitala skadeanmälningar ökat med 14 procent sedan 2019, samtidigt som pappersanmälningarna fortsätter att minska.

– Vi har sett en tydlig digital trend under de senaste fyra åren. För våra kunder finns det flera nyttoeffekter med att anmäla sin skada digitalt. Bland annat kan man som kund följa sitt ärende via våra digitala verktyg, samtidigt som hanteringen av själva ärendet oftast går snabbare, säger Ann-Sofie Fahlkvist, Programledare för Löfs pågående projekt inom digital kundservice.

Det var under förra året som Löf slog ett nytt rekord i antalet digitala skadeanmälningar, då hela 70 procent av anmälningarna inkom genom försäkringsbolagets digitala kanaler. Men det är inte bara antalet digitala anmälningar som ökar, utan också den del av Löfs kunder som valt att gå över till att hantera kommunikationen med försäkringsbolaget digitalt.

– Under 2022 valde 65 procent av våra kunder att hantera kommunikationen med oss digitalt, en utveckling som vi bedömer kommer öka får varje år. Digitaliseringen i vårt samhälle har också lett till att våra kunder ställer allt högre krav på oss, och för att svara upp mot dessa krav behöver vi fortsätta vårt digitaliseringsarbete, säger Ann-Sofie Fahlkvist.

Samtidigt som antalet digitala kunder blir allt fler inom Löf, så minskar också antalet analoga pappersanmälningar.

– Den digitala utvecklingen är här för att stanna. Men samtidigt är det viktigt att poängtera att vi fortsatt kommer kunna hjälpa de av våra kunder som väljer att anmäla sin skada analogt, säger Ann-Sofie Fahlkvist.

Fakta – Löfs digitala och analoga anmälningar per år

Källa: Löfs egen anmälningsstatistik för perioden 2019-2022. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Löf
Löf
Swedenborgsgatan 20A
118 27 Stockholm

08-551 010 00https://lof.se/

Löf – En patientförsäkring för alla


Löf är Sveriges ledande försäkringsbolag inom patientförsäkringar. Inom vårt samhällsuppdrag ingår både att utreda men också lämna ersättning till de patienter, våra kunder, som skadas inom den svenska vården.

Löf har dessutom ett särskilt uppdrag från sina ägare, landets 21 regioner, att verka för att på olika vis förebygga antalet skador inom den svenska vården. De skadeförebyggande insatserna kan handla om alltifrån att genomföra olika former av nationella utbildningsinsatser, till att stötta olika forskningsprojekt. Löf har dessutom ett nära samarbete med vårdens olika professioner.

Under 2021 tog Löf emot över 18.000 skadeanmälningar, och betalade ut strax över 600 miljoner kronor i ersättning till patienter och efterlevande.

För vidare information - besök https://www.lof.se 

Följ Löf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Löf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye