Inför ett hållbart system för arbetstillstånd!
Bland ingenjörer som är invånare i länder utanför EU/EES är det Migrationsverkets certifieringssystemet som varit den absolut vanligaste vägen för att söka svenskt arbetstillstånd. Sveriges Ingenjörer har upprepade gånger pekat på brister i certifieringssystemets rörande risker kopplat till anställningsvillkor och trygghet för den anställde.
– Signalerna hittills från Migrationsverket om en ny modell för handläggning av arbetstillstånd för högkvalificerade har inte omfattat kollektivavtal. Det är olyckligt. Myndigheten behöver nu ta nästa steg och få på plats ett verkligt hållbart system som fungerar för de ingenjörer som söker sig till Sverige för att arbeta och företagen som behöver deras kompetens, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
För att svenska företag ska kunna bibehålla sin internationella konkurrenskraft är det avgörande att de kan rekrytera personal med rätt kompetens inom en snäv tidsram. Företag som tvingas vänta för länge på att rekrytera nyckelpersoner hamnar efter sina konkurrenter på den globala marknaden. I rapporten Inför ett hållbart system för arbetstillstånd! presenterar Sveriges Ingenjörer förslag för ett nytt system för arbetskraftsinvandring där kollektivavtal spelar en central roll.
– Våra förslag i rapporten handlar om att kollektivavtal kan fungera som en garant för att löner, försäkringar och andra villkor uppfylls. Det möjliggör snabb handläggning av arbetstillstånd och därmed snabbare rekrytering för svenska företag, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Kollektivavtal och anställning i Sverige kan bidra till ett hållbart system för arbetskraftsinvandring. För anställningar som omfattas av svenska kollektivavtal är det fullt möjligt att på bara 10 dagar bedöma om villkoren i en anställning är i linje med de som gäller på den svenska arbetsmarknaden.
– Avskaffandet av certifieringssystemet är välkommet. Men det är bara ett första steg på vägen. Vi ser nu fram emot fortsatt dialog med Migrationsverket, arbetsgivare och politiker för en arbetstillståndsprocess som både säkrar trygga villkor för ingenjörer och säkerställer konkurrenskraft för svenska företag säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Nyckelord
Kontakter
Alexander OrlingePressekreterare
Tel:08-33 74 29Alexander.orlinge@sverigesingenjorer.seBilder
Dokument
Länkar
- Det handlar om systemfel, inte avarter- ta del av Ulrika Lindstrands debattreplik (2022) via Di Debatt
- Inför ett hållbart system för arbetstillstånd! - ta del av debattartikeln (mars 2023) av Ulrika Lindstrand & Johan Kreicbergs via Di Debatt
- Svag rättssäkerhet för arbetskraftsmigranter - ta del av rapporten om Migrationsverkets certifieringssystem (2021) via Sverigesingenjorer.se
Om
Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se
Följ Sveriges Ingenjörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer
58 procent fler långpendlare i Timrå sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Timrå har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Stockholm–Solna, ökat med 58 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
59 procent fler långpendlare i Hofors och Gävle sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Hofors och Gävle har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 59 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
59 procent fler långpendlare i Haparanda sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Haparanda har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Stockholm–Solna, ökat med 59 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
61 procent fler långpendlare i Ljungby sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Malmö–Lund, ökat med 61 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
63 procent fler långpendlare i Lidköping sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Lidköping har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Göteborg, ökat med 63 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum