ISS

Understimulerade, nedstämda och trötta: Så påverkas unga svenskar av hemarbete

Unga vuxna är de som drabbas hårdast av hemarbetets nackdelar. Varannan ung svensk uppger att hemarbete gör dem understimulerade och var femte svarar att de blir nedstämda av att arbeta hemifrån. Det framkommer i en ny Novus-undersökning från ISS.

Novus har på uppdrag av ISS Facility Services undersökt över tusen svenska kontorsarbetares syn på dagens och framtidens arbetsliv. Resultatet talar sitt tydliga språk: unga svenskar i åldern 18–34 år blir i större utsträckning mindre stimulerade, mer nedstämda och mer trötta av att arbeta hemifrån. Dessutom uppger samma målgrupp att relationen till kollegor och chef försämras av att man inte jobbar på kontoret.

Jag vill verkligen uppmana företagsledare runt om i landet att gå utanför sin egen bubbla. Du som ledare är inte normen! När dagens kontor- och hybridpolicys utformas utgår ofta chefer och ledningsgrupper från sig själva. Det vill säga att det framför allt är män över 40 år som bestämmer hur vårt arbetspussel ska se ut, säger Gustaf Landin, COO på ISS i Sverige.

Undersökningen visar även att över hälften av de unga vuxna uppger att kontoret är mycket viktigt och att de är mer motiverade på arbetsplatsen än hemma.

Detta är ett resultat att ta på allvar. Att inte tillmötesgå denna målgrupp kan vara förödande för ett företag. Kontorsdöden är definitivt inte här, däremot måste vi vara redo att omdefiniera vad kontoret ska vara och framför allt, för vem? En punkt att sätta högt upp på agendan, fortsätter Landin.

18-34 år

41-50 år

Blir mindre stimulerad av att jobba hemifrån

Blir mer nedstämd av att jobba hemifrån

Blir tröttare av att jobba hemifrån

Relationen till chef och kollegor försämras av hemarbete

Tycker att kontoret är mycket viktigt

Är mer motiverad på arbetsplatsen än hemma

Vill du läsa hela rapporten? Här kan du ladda ner den

Om rapporten

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ISS Facility Services. Totalt har 1050 svenska kontorsarbetare med möjlighet till hemarbete, i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen via en webbenkät. Undersökningen är riksrepresentativ med deltagare från Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under februari 2023.

ISS

ISS är människorna bakom världens bästa platser - platser som fungerar, inspirerar och ger. I Sverige är vi över 6 000 medarbetare och finns i hela landet. Vi bidrar till att skapa välbefinnande och engagemang, minska miljöpåverkan och vårda fastigheter. Vi gör det genom att kombinera data, insikter och utmärkt service på kontor, industrilokaler, sjukhus och andra platser runt om i världen. Globalt är vi cirka 350 000 medarbetare.

Följ ISS

Senaste pressmeddelandena från ISS

ISS närliggande nettonollmål validerade av Science Based Targets initiative5.12.2023 16:04:50 CET | Pressmeddelande

Valideringen understryker ISS:s engagemang för att bekämpa klimatförändringar och går i linje med företagets nettonollmål. Dessutom bekräftar det att ISS mål harmoniserar med de senaste vetenskapliga framstegen och principerna från Parisavtalet. Det är även ett bevis på att ISS stöttar SBTi i deras ambitiösa globala uppdrag: att få företag att minska koldioxidutsläppen.

Hybridarbete försämrar företagskulturen4.12.2023 09:48:43 CET | Pressmeddelande

Hybridarbete. Hur påverkas egentligen företagskulturen av distans- och hemarbete? I en undersökning från ISS framkommer att nästan varannan svensk svarar att hemarbete har en negativ effekt på kulturen eftersom relationer till kollegor och chefer försämras. 49 procent tror dessutom att hemarbete leder till att man blir mindre intresserad av sociala sammanhang och aktiviteter, vilket i sin tur leder till sämre och färre arbetsrelationer.