Invigning för Uppsalas nya återvinningscentral

Söndagen den 14 maj inviger Uppsala Vatten en ny återvinningscentral i Fyrislund. Den har möjlighet att ta emot upp till 30 000 ton avfall årligen, vilket är lika mycket som alla befintliga återvinningscentraler tar emot sammanlagt.

– Det här blir en plats för mer återvinning och återbruk för att möta behovet i ett växande Uppsala. Framtidens Uppsala är ett cirkulärt Uppsala där vi minskar vår påverkan på klimatet och på den resan är Uppsalas återvinningscentraler en viktig del, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Ersätter återvinningscentralen i Boländerna

Den nya återvinningscentralen i Fyrislund ersätter återvinningscentralen i Boländerna som stängde i går torsdag den 11 maj.

– På återvinningscentralen i Fyrislund får vi plats med ett 20-tal containrar. Det är bra eftersom vi numera tar vara på fler fraktioner än tidigare. Nu kan vi även ha fler containrar för samma fraktioner, vilket gör att vi får ett snabbare flöde för besökarna, säger Tobias Linnesköld.

Ny plastfraktion

Vid nya återvinningscentralen kommer Uppsala Vatten under året att testa att sortera ut en ny plastfraktion. Det gäller ren grovavfallsplast som pulkor, trädgårdsmöbler, hinkar och dunkar. Målet är att på sikt få till en grovavfallsplastfraktion som materialåtervinns

– Våra kunder ska vara trygga i att deras jobb med sortering verkligen gör nytta och att så mycket som möjligt av den kan återvinnas. Men plast är svår, det kan vara lika stor skillnad i möjligheten att materialåtervinna plast som mellan trä och metall, säger Tobias Linnesköld.

Invigning den 14 maj klockan 10.00-14.00

Den 14 maj kl 10-14 är det invigning av den nya återvinningscentralen som ligger på Arkgatan 14 i Fyrislund.

Under invigningsdagen går det bra att lämna pantburkar- och flaskor för återvinning. Men övrig inlämning av avfall öppnar den 15 maj.