Marknaden för gasfordon alltmer ljummen efter EU Tribunalens dom – nu krävs att regeringen agerar

Efter en dom i EU Tribunalen tillåts inte längre Sveriges skattebefrielse för biogas och biogasol. Detta syns nu i nyförsäljningen av tunga gasfordon som bromsar in från ett varmt segment till ett ljummet. Nu krävs åtgärder från regeringen för att hjälpa marknaden inte ska svalna ytterligare och för att klimatmålen ska nås.

Andelen gasfordon i nyregistreringarna ökade från 1,5 procent 2017 till nära 12 procent under årets fyra första månader. Den uppåtgående trenden är nu bruten. I spåren av domen har mindre företag redan nu valt att avvakta sina investeringar i tunga gasfordon på grund av osäkerheten som råder på marknaden. De verkliga konsekvenserna av Tribunalens beslut kommer däremot att synas i statistiken först nästa år eftersom leveranstiden är 10–12 månader från att en order läggs till dess att fordonet registreras.

- I tider när marknaden får otydliga signaler om biodrivmedel, elektrifieringen och biogas, kommer kunder att vända sig tillbaka till dieselfordon. Nu har marknaden för tunga gasfordon gått från varm till ljummen och riskerar att bli helt kall. Alla transporter kommer inte i närtid att kunna elektrifieras och då har biogas varit ett viktigt komplement som vuxit de senaste åren. Då det tar tid att ställa om flottan är biodrivmedel inklusive HVO100 viktigt. Som ett komplement till elektrifieringen för vissa applikationer kommer även fossilfri vätgas att vara nödvändigt, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.

Svenska transportsektorn håller på att ställa om och Mobility Swedens färdplan från 2020 visar att 50 procent elektriska lastbilar över 16 ton kommer att registreras 2030, om styrmedel och laddinfrastruktur finns på plats. Elektrifierade lastbilar serietillverkas i Sverige sedan runt två år tillbaka men fortfarande är andelen elektrifierade lastbilar på marknaden låg eftersom omställningen just påbörjats. Gasfordon kommer därmed att spela en viktig roll under överskådlig tid framöver för att vi ska nå både de nationella klimatmålen och EU:s klimatmål.

- Alla förnybara, hållbara alternativ kommer att behövas för att ställa om transportsektorn, särskilt för de tunga fordonen. Biogasen, med alla dess nyttor, är givetvis ett viktigt bidrag i detta sammanhang. För att nå klimatmålen krävs nu att regeringen säkerställer att det inte blir återkrav av den skattebefrielse som redan har beviljats och att de snarast återställer full skattebefrielse för biogas och biogasol. Genom nya regler i EU:s gruppundantagsförordning är det fullt möjligt, säger Maria Malmkvist på Energigas Sverige.

För mer information kontakta:
Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller
mattias.bergman@mobilitysweden.se

Maria Malmkvist, VD Energigas Sverige, tfn 076-803 39 29
maria.malmkvist@energigas.se

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

• Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.

• Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

Dämpde nyregistreringar av personbilar i november1.12.2023 09:31:30 CET | Pressmeddelande

Antalet nyregistrerade personbilar i november minskade med nära en procent jämfört med samma månad 2022. Hittills i år har personbilarna en total uppgång på 3,1 procent. Andelen laddbara personbilar mattas av något denna månad och uppgick till 60,5 procent vilket är fyra procentenheter lägre än november i fjol. Det är företagsmarknaden som driver på nyregistreringarna och håller upp andelen laddbara bilar. Privatmarknaden är fortfarande iskall.

Minskade nyregistreringar av personbilar i november1.12.2023 09:02:19 CET | Pressmeddelande