Unga avslöjar allvarliga brister i den nya lagen
![Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.](/data/images/00975/753089a3-252d-4ff0-9a34-0d5bac2fae15-w_720.png)
I en ny Novusundersökning av ungas attityder till tobak, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 65 procent av unga i 14-18 års ålder att det är lätt att få tag på vitt snus om man är under 18 år. 63 procent uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter om man är under 18 år. Var fjärde ungdom svarar även att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier, medan var femte vuxen uppger samma sak.
- Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes förra året får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga oförminskat för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att den nya lagen är otillräcklig för att skydda unga mot tobaksindustrins strategier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
62 procent av unga uppger att en orsak till att testa nya nikotinprodukter kan vara att de verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter. Dessutom svarar nästan häften att produkternas tilltalande smaksättningar kan vara ett skäl till att testa.
- Resultaten visar att godisliknande smaker lockar unga att testa både vitt snus och e-cigaretter. Det finns en anledning till att smaksatta cigaretter är förbjudna och för att skydda barn och unga bör givetvis samma lagstiftning tillämpas för alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade, säger Helen Stjerna.
Den nya Novusundersökningen visar att 96 procent av alla tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. En vanlig missuppfattning är att den som röker eller snusar har gjort ett medvetet, vuxet val, när det i själva verket oftast är barn som börjar på grund av grupptryck och tobaksindustrins marknadsföring.
Undersökningen visar också att 46 procent av 14-18-åringarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka. Samtidigt är det bara 19 procent som känner till att nikotin tvärtom ökar risken för psykisk ohälsa. Enligt färska rapporter från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning och Folkhälsomyndigheten har bruket av tobaks- och nikotinprodukter mångdubblats bland skolelever under de senaste åren, och unga mår allt sämre.
- Utvecklingen går just nu åt helt fel håll och det är hög tid att våra politiker börjar prioritera barn och ungas hälsa framför tobaksindustrins vinstintressen. Ett nikotinberoende ska inte smaka godis och skoltiden måste bli helt fri från alla former av tobak, säger Helen Stjerna.
För mer information eller för att ta del av undersökningen, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Om undersökningen
Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 383 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 14-23 april 2023, varav 1039 gjordes i målgruppen 18-79 år och 344 gjordes i målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 59 procent.
Nyckelord
Bilder
![Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.](/data/images/00975/753089a3-252d-4ff0-9a34-0d5bac2fae15-w_240.png)
Om
![A Non Smoking Generation](/data/images/00280/3a17e844-7dd9-4453-b73e-eb3c129ce73a-w_300_h_250.jpg)
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
A Non Smoking Generation tilldelas World No Tobacco Day Award 202427.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation och generalsekreteraren Helen Stjerna tilldelas Världshälsoorganisationens prestigefyllda pris World No Tobacco Day Award 2024. Priset delas ut till individer och organisationer som har gjort exceptionella insatser i arbetet med att förebygga och begränsa tobakens alla skadeverkningar.
Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum