917 miljoner besökare i Tyskland under 2022

917 miljoner människor besökte Tyskland under 2022. Populärast är de stora städerna; Berlin, Hamburg, München och Frankfurt, i den ordningen. Ett besök på Miniwunderland, i Hamburg, med finurliga lösningar och bland annat 16 km tågräls, 10330 bilar och 250 flyg i en 1610 kvadratmeter stor utställning, är den i särklass mest populära attraktionen.
Hamburg: Miniatur Wunderland, Italien, Peterskyrkan i Rom © DZT/Javier Jimeno Mate

Miniwunderland lockar såväl barn som vuxna, och visar hela världen med specialeffekter, finurligheter och tekniska speciallösningar runt världskända byggnader, naturfenomen och monument, allt i miniatyr.

Vid en presskonferens berättade Iris Müller, turistchef för Tyska Turistbyrån, att totalt antal gäster med minst en övernattning under 2022 var 68,1 miljoner. Internationellt sett har antalet övernattande gäster i Tyskland ökat med 119,6% från 2021 till 2022. Fortfarande är gäster från Nederländerna den största gruppen av besökare, medan svenska gäster stod för 1,3 miljoner övernattningar. För svenskar är Tyskland den näst mest populära destinationen, efter Spanien.

Enligt National Brands Index, ligger Tyskland på plats 11 i världen när det gäller turism och plats 6 när det gäller kultur, vilket kan passa bra i år när ett av årets teman i Tyskland är visa upp de 51 Unesco världsarv, som finns i landet. Utöver de historiska byggnaderna i Tyskland attraherar även de nya moderna byggnaderna, liksom de pulserande och livliga städerna med dess utbud av konserter, mat och dryck. Tyskland ligger också långt fram när det gäller hållbarhet och blir placerad på plats 3 vid en utvärdering av destinationer efter deras utbud av erbjudanden med hänsyn till klimat och miljöskydd/hållbarhet.

Det vanligaste sättet att ta sig till Tyskland för svenskar är fortfarande bil (63%) och flyg (26%) men tågresandet ökar markant vart efter utbudet ökar och låg 2022 på 8%.

För 2023 väntas en ökning av inom-europeiska gäster med 12,5%.

Varje år väljer de besökande gästerna ut sina favoritresemål och i år pågår röstningen fram till den 30 juni 2023.

Här finns mer information om statistik i Tyskland

Berlin, Bodemuseum © Lookphotos/Günther Bayerl
Hamburg: Barn på Miniatur Wunderland