917 miljoner besökare i Tyskland under 2022
Miniwunderland lockar såväl barn som vuxna, och visar hela världen med specialeffekter, finurligheter och tekniska speciallösningar runt världskända byggnader, naturfenomen och monument, allt i miniatyr.
Vid en presskonferens berättade Iris Müller, turistchef för Tyska Turistbyrån, att totalt antal gäster med minst en övernattning under 2022 var 68,1 miljoner. Internationellt sett har antalet övernattande gäster i Tyskland ökat med 119,6% från 2021 till 2022. Fortfarande är gäster från Nederländerna den största gruppen av besökare, medan svenska gäster stod för 1,3 miljoner övernattningar. För svenskar är Tyskland den näst mest populära destinationen, efter Spanien.
Enligt National Brands Index, ligger Tyskland på plats 11 i världen när det gäller turism och plats 6 när det gäller kultur, vilket kan passa bra i år när ett av årets teman i Tyskland är visa upp de 51 Unesco världsarv, som finns i landet. Utöver de historiska byggnaderna i Tyskland attraherar även de nya moderna byggnaderna, liksom de pulserande och livliga städerna med dess utbud av konserter, mat och dryck. Tyskland ligger också långt fram när det gäller hållbarhet och blir placerad på plats 3 vid en utvärdering av destinationer efter deras utbud av erbjudanden med hänsyn till klimat och miljöskydd/hållbarhet.
Det vanligaste sättet att ta sig till Tyskland för svenskar är fortfarande bil (63%) och flyg (26%) men tågresandet ökar markant vart efter utbudet ökar och låg 2022 på 8%.
För 2023 väntas en ökning av inom-europeiska gäster med 12,5%.
Varje år väljer de besökande gästerna ut sina favoritresemål och i år pågår röstningen fram till den 30 juni 2023.
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder
Länkar
Om
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:
* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.
* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.
* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum