Patent- och registreringsverket

Hälften av unga konsumenter tycker att det är acceptabelt att köpa förfalskningar

Dela
Hela 80 procent av européerna håller med om att förfalskningar stödjer kriminella organisationer samt skadar företag och sysselsättning. Två av tre anser även att förfalskningar utgör ett hot mot hälsan, säkerheten och miljön. Samtidigt tycker en tredjedel av européerna att det ändå är acceptabelt att köpa förfalskningar när priset på den äkta produkten är för högt. När det gäller ungdomar är andelen så stor som hälften. Detta är några av resultaten i en ny omfattande rapport från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO.

Européerna blir allt mer medvetna om riskerna med och konsekvenserna av att köpa förfalskningar och skaffa sig tillgång till innehåll från olagliga källor, enligt en ny studie om allmänhetens uppfattning om immateriella rättigheter som publiceras i dag av Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO).

80 procent av européerna tror att kriminella organisationer ligger bakom förfalskade produkter och anser att köp av förfalskningar är skadligt för företagen och sysselsättningen. 83 procent av de tillfrågade anser också att det stöder oetiskt beteende och två tredjedelar ser det som ett hot mot hälsan, säkerheten och miljön.

Hälften av de unga anser att det är acceptabelt att köpa förfalskade varor
Trots hög medvetenhet om de negativa konsekvenserna av piratkopiering visar studien att en av tre européer (31 procent) fortfarande anser att det är acceptabelt att köpa förfalskade varor när priset för originalet är för högt, och det stiger till hälften (50 procent) av de yngre konsumenterna i åldern 15–24 år.

- Det är glädjande att se att det finns en tydlig medvetenhet om risker och konsekvenser relaterade till piratkopiering. Samtidigt visar resultaten att kunskap inte alltid behöver påverka beteendet. Det är uppenbart att unga vuxna har en mer tillåtande attityd när det kommer till att köpa förfalskade varor. Resultaten är sannolikt ett uttryck för skillnaderna i inkomst mellan yngre och äldre åldersgrupper. Och rimligtvis förstärks denna effekt av den lågkonjunktur vi befinner oss i, säger Per Holgersson, senior rådgivare, Patent- och registreringsverket (PRV)

13 procent av de tillfrågade uppger att de avsiktligt har köpt förfalskningar under de senaste 12 månaderna. Denna siffra uppgår till 26 procent för personer i åldern 15–24 år, vilket är dubbelt så högt som EU-genomsnittet, medan den sjunker till 6 procent i åldersgruppen 55–64 år och under 5 procent bland dem som är 65 år eller äldre.

- Förutom att unga generellt har det sämre ställt ekonomiskt och därför köper kopior så påverkas de sannolikt i högre utsträckning än äldre av influencers på sociala medier. När flödet fylls av dyra kläder, väskor och klockor blir det lätt att ryckas med och köpa en billigare kopia, säger Per Holgersson.

Kopior blir allt bättre
Undersökningen visar att det finns en tydlig osäkerhet om den vara man har köpt är äkta eller inte. Nästan fyra av tio européer (39 procent) har undrat om de har köpt förfalskningar, medan hälften av ungdomarna (52 procent) uppgav samma sak.

- Att det är så många som är osäkra på om de köpt en piratkopia eller inte speglar tydligt en utveckling som vi har sett under en längre tid där kopiorna blir allt bättre. När det gäller kläder är de ibland tillverkade i samma fabrik som originalen och det kan vara nästintill omöjligt att skilja kopia från äkta vara, säger Per Holgersson.

Piratkopiering på nätet
När det gäller piratkopiering på nätet håller 82 procent av européerna med om att åtkomst till digitalt innehåll via olagliga källor innebär en risk för skadliga metoder (bedrägerier eller olämpligt innehåll för minderåriga).

80 procent uppger att de föredrar att använda lagliga källor för att få tillgång till innehåll på nätet om det finns ett överkomligt alternativ. Drygt fyra av tio européer (43 procent) har betalat för att få tillgång till, ladda ned eller strömma upphovsrättsskyddat innehåll från en laglig tjänst under det senaste året. En stor majoritet (65 procent) anser dock att det är acceptabelt att piratkopiera när innehållet inte är tillgängligt på deras abonnemang.

Ta del av hela rapporten HÄR

Om rapporten
I rapporten presenteras resultaten av en studie från 2023 som går under benämningen ”EU-invånarna och immaterialrätten: Uppfattningar, kännedom och beteende” (2023 IP Perception study) som ytterligare belyser resultaten från de tidigare IP Perception-studierna från 2013, 2017 och 2020. Syftet med denna studie är att inhämta kunskap om europeiska konsumenters inställning till immateriella rättigheter. Totalt genomfördes 25 824 intervjuer på nätet mellan den 30 januari 2023 och den 15 februari 2023 med invånare som var 15 år eller äldre, i alla EU:s medlemsstater.

Nyckelord

Kontakter

Om

Patent- och registreringsverket
Patent- och registreringsverket
Vallhallavägen 136
102 42 Stockholm

08-782 27 00http://www.prv.se

PRV (Patent- och registreringsverket) är myndigheten för immaterialrätt, såsom patent, varumärke, design och upphovsrätt, och arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant med syfte att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

 

Följ Patent- och registreringsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Patent- och registreringsverket

Greentech på riktigt! Seminarium om hållbar utveckling och immateriella tillgångar16.4.2024 14:22:21 CEST | Pressinbjudan

Stora globala utmaningar gör att ny teknik och innovation blir allt viktigare i vår strävan efter en hållbar framtid. Välkommen till ett seminarium där experter och företag som ligger långt fram i den gröna teknikutvecklingen delar med sig av sina erfarenheter. Deltar gör även UD som berättar om Sveriges strategi för utrikeshandel, investeringar och globala konkurrenskraft.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye