Philip Morris lanserar IQOS Iluma på den svenska marknaden
- IQOS Iluma har utvecklats efter användarnas synpunkter och feedback så med Iluma är det slut med trasiga blad och ständig rengöring av hållaren säger Wernemar. Att behöva rengöra hållaren kunde för en del användare upplevas som jobbigt vilket riskerade att de gick tillbaka till de skadliga cigaretter men nu är det slut med det fortsätter Wernemar.
IQOS värmer tobaken istället för att förbränna den vilket gör att det inte skapas någon rök eller aska vilket gör att IQOS är ett alternativ för rökare som annars skulle fortsätta röka. I tidigare IQOS-versioner är det ett särskilt blad som värmer tobaken men bladets konstruktion krävde rengöring med jämna mellanrum och riskerade att gå sönder om man tryckte ner tobaksstickorna på fel sätt. Med Iluma används istället en induktionsteknik som värmer tobaken genom ett särskilt värmeelemt i själva tobaksstickan.
- Med induktionstekniken krävs ingen rengöring och ingen risk för något blad att gå sönder säger Richard Wernemar.
Sedan den 31 december 2022, finns Philip Morris rökfria produkter till försäljning på 73 marknader. PMI uppskattar att cirka 17,8 miljoner vuxna runt om i världen har bytt till PMI:s elektroniska enhet och slutat röka. För helåret 2022 stod rökfria produkter för cirka 32% av PMI:s totala nettointäkter. IQOS Iluma lanserades i Japan i mitten av augusti 2021 och därefter har lansering skett i en rad länder, bland annat Grekland, Spanien, Schweiz, Portugal, Tjeckien, Italien, Litauen, Slovakien och Cypern.
Nyckelord
Kontakter
Robert NoordKommunikationschef
Presskontakt
Bilder
Om
Philip Morris International (PMI) är ett ledande internationellt tobaksföretag som arbetar för att skapa en rökfri framtid och utveckla sin portfölj, för att i framtiden också omfatta produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. PMI har funnits i Norden sedan 1969 och är med cirka 280 anställda ett av regionens ledande tobaksföretag. Företagets nuvarande produktportfölj består primärt av cigaretter och rökfria produkter, inklusive uppvärmda tobaksprodukter, e-cigaretter, snus och nikotinpåsar.
Sedan 2008 har PMI investerat 10,7 miljarder USD i att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta sälja cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier. I november 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom orala nikotinprodukter. Med ledande varumärken inom flera kategorier bildar företagen en global rökfri pionjär. I USA har landets livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt marknadsföring av versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus- och nikotinprodukter, som Modified Risk Tobacco Products (MRTP). Beslutet vilar på bedömningen av en regleringsändring som lämplig för att främja folkhälsan.
Följ Swedish Match
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedish Match
Den olagliga cigarettkonsumtionen minskar i Sverige14.10.2024 14:16:01 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av olagliga cigaretter i Sverige minskade under 2023 men uppgår fortfarande till 7% av den totala konsumtionen under 2023. Det visar en rapport som KPMG gjort på uppdrag av Philip Morris International.
Philip Morris i Sverige blir Swedish Match5.9.2024 09:36:22 CEST | Pressmeddelande
Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.
Anna Hällöv blir ny Sverigechef för den gemensamma organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match14.11.2023 09:15:58 CET | Pressmeddelande
Från och med 1 januari blir Anna Hällöv ny chef för den samlade kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och rapporterar direkt till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef.
Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande
Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.
En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden19.10.2022 10:32:48 CEST | Pressmeddelande
Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum