"Låt barn gå eller cykla till skolan"

Riktlinjer från Världshälsoorganisationen (WHO) säger att barn från fem år ska ägna sig åt måttlig till hög fysisk aktivitet minst 60 minuter per dag i genomsnitt. Trots rekommendationen är det ytterst få svenska barn som rör sig så mycket – bland pojkar 14 procent och bland flickor 9 procent.
Orsakerna är många, men en bidragande faktor är att föräldrar skjutsar sina barn till och från skolan. Det i sin tur beror ofta på rädsla för att barnet ska skada sig i trafiken, och sedan tidigare finns också en spridd uppfattning om att barn först i 12-årsåldern kan anses trafikmogna. Detta bygger dock på äldre forskning från 1960-talet och har aldrig var en officiell rekommendation.
– Lite tillspetsat brukar jag säga att problemet inte är barnen, utan att problemet är föräldrarna. De skjutsar sina barn till skolan för att de älskar dem, men istället borde de låta barnen gå eller cykla till skolan just för att de älskar sina barn, sade Anna-Karin Lindqvist, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, vid seminariet om barnens rätt till röreIse.
I våras lade forskare vid Luleå tekniska universitet och VTI fram ett förslag till en nationell rekommendation för barns resor till och från skolan. Enligt denna ska barn genomföra aktiva resor (exempelvis gå eller cykla), året om, helt eller delvis till och från skolan redan från förskoleklass. I början ska det ske tillsammans med en vuxen, men efterhand kan resorna göras självständigt eller tillsammans med andra barn.
Rekommendationen innehåller också förslag till riktlinjer för samhällsaktörer som skolor, väghållare, trafik och samhällsplanerare.
– Vi är övertygade om att detta är för barnens bästa. Samtidigt finns det konflikter som är värda att lyfta fram. Det finns risker i trafiken, men forskningen visar att riskerna är ganska små, säger Malin Henriksson, senior forskare vid VTI, om den barnkonsekvensanalys som gjorts av den föreslagna rekommendationen.
Även om föräldrarna är den viktigaste möjliggöraren (eller hindret) för barnens skolresor är flera andra aktörer också viktiga. Skolor och förskolor kan underlätta cykling, kommunen kan investera i cykelbanor och annan infrastruktur och på nationell nivå kan staten vidta viktiga åtgärder. Dessutom spelar, förstås, barnens egen vilja att gå eller cykla också stor roll.
Vid seminariet om barns rätt till rörelse deltog också Samuel Williams, Svenska cykelstäder, Elin Glad, Region Östergötland, och Matti Leijon, Generation Pep.
Seminariet arrangerades av Cykelcentrum VTI som en del av Forum Vätternrundan – cyklingens egen ”Almedalsvecka”. Under dagarna 12-16 juni genomförs en rad seminarier om och kring cykling digitalt eller på plats i Motala.
Läs mer om Forum Vätternundan
Läs rapporterna:
Nyckelord
Kontakter
Mikael SönnePresskontakt
Tel:072-2002015Tel:013-204155press@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
