Pressinbjudan: Premiär för Tylösandsseminariet Studio den 15/6

Välkommen till Tylösandsseminariet Studio. Tylösandsseminariet satsar under 2023 på ett nytt koncept – Tylösandsseminariet Studio. Den 15 juni är det premiär för det första seminariet med temat: Gör den säkra bussresan säkrare.

MHF har arrangerat Tylösandsseminariet sedan 1957. Tylösandsseminariet är en mötesplats för aktörer inom trafiksäkerhet. Seminariet brukar genomföras som en fysisk konferens.

I år kommer Tylösandsseminariet att genomföras i ett nytt format – Tylösandsseminariet Studio. Under 2023 arrangeras seminariet inte bara en gång, utan det sänds flera seminarier under året. I varje seminarium fördjupar vi oss i olika teman inom trafiksäkerhetsområdet.

Tylösandsseminariet Studio bjuder på digitala seminarier med föreläsningar, intervjuer, TV-inslag, debatter och paneler. Seminarierna sänds från MHF:s TV-studio i Tibro.

Det första Tylösandsseminariet Studio har premiär den 15 juni kl. 9.00 och har temat: Gör den säkra bussresan säkrare. Arrangörer är MHF, Folksam, Trafikverket och Sveriges Bussföretag.

Seminariet vänder sig till alla som arbetar med trafiksäkerhet och är ett måste för den som jobbar i bussbranschen. Under seminariet kommer vi att få lyssna på experter från branschen, lära oss om ny teknik och nya säkerhetssystem från ledande fordonstillverkare, ta del av goda exempel från bussföretag, höra om trafiksäkerhetsläget med data från nya mätningar av bältesanvändning, hastighetsefterlevnad med mera.

Moderator för seminariet är Sverker Olofsson, som är en erfaren moderator och programledare och är känd från SVT:s program Plus.

Delta i Tylösandsseminariet Studio: Gör den säkra bussresan säkrare
Det är gratis att delta i seminariet och journalister är varmt välkomna.
*När? Den 15 juni mellan kl. 9.00-12:00.
*Hur?
Den 15 juni går det också bra att kolla direkt på seminariet här.

*Anmäl dig gärna till seminariet, så får du även information om kommande seminarier och missar inget. Läs mer här.

*Har du frågor om Tylösandsseminariet Studio? Välkommen att kontakta Pernilla Morrone, projektledare för Tylösandsseminariet Studio.
telefon: 072-070 43 96
e-post: pernilla.morrone@mhf.se

Block 1: Välkomna till Tylösandsseminariet studio
9:00

*Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag och Tomas Jonsson, MHF, inleder och presenterar moderatorn Sverker Olofsson.

Block 2: Hur ser det ut i dag – en nulägesbeskrivning

09:05

*Mätning av bältesanvändning – Anders Kullgren, Folksam

*Vad visar olycksstatistiken? Utvärdering av olyckor kopplade till stadstrafik och landsbygd – Tomas Fredlund, Transportstyrelsen

*Transportstyrelsen om nuvarande lagstiftning och åtgärder – Bo Nilsson, Transportstyrelsen

Block 3: Hastighet och fordon

09:40

*Hastighetsefterlevnad för yrkestrafik – Anders Kullgren, Folksam

*Geofencing i kollektivtrafiken – Tomas Forsberg, Volvo, och Ted von Knorring, Transdev

*Hastighetsstyrning med hjälp av geofencing – Lars Nolander, SCA

10:10 PAUS

Block 4: Upphandling, uppföljning och kvalitetssäkring

10:25

*Trafiksäkra persontransporter: Varför, vad och hur? Hanna Wennberg, Trafikverket

*Nyktra och drogfria bussresor – uppföljning och utmaningar, Tomas Jonsson, MHF

*Föreningslivets syn på en säker bussresa – Carl-Henrik Söderlind, Västanhede trafik, Lennart Blom, Svenska Fotbollsförbundet

*Vikten av en genomarbetad säkerhetskultur – Östen Hallenbert, Vårgårda Buss, Christer Pettersson VD och Mia Ellison KAMS, BiVAb

Block 5: Morgondagens säkrare bussresor

11:10

*Scanias säkerhetssystem – Nicklas Sandberg, Scania

*Bussbranschens bidrag till Aktionsplan för säker vägtrafik 2022-2025 – Erik Risberg, Sveriges Bussföretag

*Morgondagens krav på och utformning av säkrare bussresor – Tomas Jonsson, MHF

*Panel på temat Den säkrare bussresan: Beställaren – utföraren – fordonstillverkaren
Deltagare: Anna Grönlund och Erik Risberg, Sveriges Bussföretag, Tomas Jonsson, MHF, Tomas Forsberg, Volvo, Hanna Wennberg, Trafikverket, Östen Hallenbert, Vårgårda Buss, Christer Pettersson och Mia Ellison, BiVab och Anders Kullgren, Folksam.

Avslutning: Morgondagens säkrare bussresor

11:55

*Bussresan 2030 – den hållbara resan, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag

Avslutning

*Tomas Jonsson, MHF och Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag

Sverker Olofsson är moderator för Tylösandsseminariet Studio.

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell medlemsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.