Skogsbruk och försoning ämne för överläggning

I dagarna möts stiftsstyrelsens och egendomsnämndens ledamöter i västra Jämtland. På agendan står försoningsarbetet med samerna samt studier av skogsbrukets avverkningsmetoder.
Studiebesök i avverkningsområde. Från vänster egendomsförvaltningens Thomas Karnestrand och Fredrik Setter, Marie Buhr, egendomsnämnden, Solveig Haugen, Mikael Sjölund och Björn Sandal, stiftsstyrelsen. Foto: Max Enander

Det är den årliga överläggningen mellan Härnösands stifts egendomsnämnd och stiftsstyrelse som pågår. Ledamöterna besöker ett avverkningsområde i Föllingeskogarna där olika avverkningsmetoder tillämpas. På området bedrivs ett forskningsprojekt som jämför olika sätt att sköta skog hyggesfritt, även jämfört med traditionellt trakthyggesbruk. Projektet på ett 32 hektar stort område är ett samarbete mellan Härnösands stift, Statens lantbruksuniversitet (SLU), Skogsstyrelsen och Sveaskog.

Därefter samlas ledamöterna i Alsens församlingshem där försoningsarbetet med det samiska folket står på agendan. De åtta åtaganden som Svenska kyrkan gjort gentemot samerna har omsatts i en tioårig handlingsplan. Planen syftar både till konkreta åtgärder och till ett lärande. Kaisa Syrjännen Schaal, jurist som jobbar med urfolksrätt på kyrkokansliet, håller i ett pass om handlingsplanen och Sofia Strinnholm, samisk handläggare på stiftskansliet, belyser det samiska arbetet i stiftet.

Handlingsplanen har arbetats fram av Svenska kyrkans nationella nivå, Samiska rådet i Svenska kyrkan och de nordliga stiften. Läs om den här.

Mer om forskningsprojektet i Föllinge berättas i en film. Se den här.

Bilder

Universitetsbacken 1