Svenska Jägareförbundet och landsbygdsministern inbjuder till pressträff

Vem får jaga i fjällen? Kommer vargstammens snabba spridning att fortsätta? Ska älgen rödlistas? Och vad görs för den biologiska mångfalden? 17 och 18 juni genomför Svenska Jägareförbundet sin årsstämma i Helsingborg. Landsbygdsminister Peter Kullgren närvarar.
Ställ frågor till Svenska Jägareförbundet och landsbygdsminister Peter Kullgren. Foto Allan Wallberg/Mostphoto

Svenska Jägareförbundet är en medlemsorganisation med 159 000 medlemmar, som bedriver en aktiv verksamhet över hela landet. Viltförvaltningen omfattar olika verksamheter och det finns många frågor som i närtid kommer att hanteras av regeringen.
Under årsmötet närvarar landsbygdsminister Peter Kullgren.

Svenska Jägareförbundet inbjuder därför till en öppen pressträff, där det finns möjlighet att prata och ställa frågor till:

Landsbygdsminister Peter Kullgren

Förbundsordförande Peter Eriksson

Ordförande Jägareförbundet Skåne Lars Persson.

Plats: Dunkers Kulturhus, Helsingborg
Datum: 17 juni
Tid: 12.30–12.55

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 159 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt.

Kameror kan ge ny kunskap om viltet4.5.2023 07:54:54 CEST | Pressmeddelande

Kan all manuell inventering av vilt ersättas med viltkameror? Svenska Jägareförbundet utvecklar tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet en ny metod. – Vi utvecklar nu den svenska viltövervakningen. Ett projekt där vi med hjälp av viltkameror ska kunna beräkna tätheter och på ett systematiskt sätt följa våra viltstammar kan revolutionera kunskaperna om viltstammarna, säger Filip Ånöstam, projektledare på Svenska Jägareförbundet.