Lågt förtroende för banken hos småsparare

Småsparares förtroende för sin bank när det kommer till sparande i fonder och aktier är lågt visar en privatekonomisk undersökning från Fundler genomförd av Ipsos. 40 procent upplever inte att man får den hjälp kring investeringar man behöver och mer än hälften tvivlar på att banken är oberoende i sin rådgivning.

Vi svenskar är bäst i världen på att fondspara. Åtta av tio svenskar sparar i fonder och räknar vi in det obligatoriska sparandet till premiepensionen är vi alla fondsparare på ett eller annat sätt. Trots börsoron under 2022 visar statistik från Euroclear att antalet unika aktieägare i Sverige steg med 1,25 procent från året innan. Totalt äger idag drygt 2,7 miljoner unika svenskar aktier.

Samtidigt visar Fundlers undersökning att de tuffare ekonomiska tiderna har tvingat mer än var tredje att minska storleken på sitt sparande i aktier och fonder. Undersökningen visar också att småsparares förtroende för bankens rådgivning är lågt. 40 procent av de som behöver hjälp med sitt sparande i aktier och fonder uppger att man inte tycker sig få den stöttning man behöver. 58 procent av de som sparar i fonder och aktier litar inte på att banken är oberoende i sin rådgivning kring investeringar.

– Det låga förtroendet för bankerna är ett problem då det leder till att man kanske inte vågar investera på börsen alls. Istället blir pengarna liggande på bankkontot där deras värde urholkas extra mycket nu till följd av den höga inflationen, säger Mohammed Salih, sparekonom på Fundler.

Enligt en färsk undersökning från det multinationella revisions- och konsultnätverket Deloitte är oro för privatekonomi, speciellt levnadskostnader, en av de fem saker som personer mellan 20 och 40 år, så kallade Millennials och Generation Z, oroar sig mest över. Utöver de ekonomiskt oroliga tiderna vi lever i ser Mohammed Salih att okunskap och passivitet är två stora faktorer som bidrar till ekonomisk oro.

– Som vuxen har du ett personligt ansvar för din privatekonomi. Samtidigt är det ett problem att vi är så olika rustade för uppgiften beroende på den kunskap vi fått med oss hemifrån. Folkbildning om privatekonomi borde vara högprioriterat. Som kund har du rätt att kräva hjälp av din bank och litar du inte på att rådgivningen är oberoende finns det idag en rad andra alternativ för enkla och ansvarsfulla investeringar på börsen, menar Mohammed Salih.

Mohammed Salih passar också på att ge en känga till bankerna, som gynnas av det höga ränteläget.

– När räntorna stiger tjänar bankerna mer pengar. Att du som kund är passiv tjänar banken på. Detta vet vi om, vilket inte direkt ökar förtroendet. Jag tycker det är dåligt att bankerna inte är mer framåtlutade i sin service och rådgivning.

Sparekonomens investeringstips för nybörjare

1. Sätt upp en ekonomisk plan

Innan du börjar investera är det viktigt att ha en klar bild av din privatekonomi och dina ekonomiska mål. Bestäm dig för hur mycket du kan avsätta för investeringar varje månad. Skapa en budget och håll fast vid din långsiktiga sparplan.

1. Utbilda dig själv

Innan du sätter igång med investeringar i aktier är det viktigt att förstå de grundläggande koncepten och terminologin. Läs böcker, följ pålitliga finansiella nyhetskällor och ta del av utbildningsmaterial för att bygga upp din kunskap om investeringar. Har du inte tid eller intresse är rekommendationen att välja exempelvis en fondrobot som hjälper dig med förvaltningen.

1. Sprid riskerna

Sprid dina investeringar över olika tillgångsklasser, länder och sektorer. Genom att diversifiera dina investeringar minskar du risken. Ta hjälp av din bank eller en fondrobot om du känner dig osäker.

1. Ha en långsiktig strategi

Investeringar bör ses som en långsiktig strategi. En regel är att pengar du behöver inom tre år inte ska investeras på börsen Undvik att fokusera på kortsiktiga svängningar på marknaden och istället satsa på stabila tillgångar med potential att växa över tid. Ha tålamod och följ din investeringsplan.

1. Starta med låga risker och öka gradvis

När du är ny inom investeringar kan det vara klokt att börja med en mindre summa och låg risk. Erfarenhet ger dig en känsla för risk och avkastning. Gradvis kan du över tid öka storleken på dina investeringar och risken baserat på din erfarenhet och kunskap.

FAKTA

Undersökningen är gjord av Ipsos på uppdrag av Fundler. 1 000 svenskar i åldern 18–65 år besvarade enkäten. Datainsamlingen skedde under januari 2023.

Om Fundler

Fundler startades 2015 och är en svensk oberoende fondrobot som hjälper tusentals svenskar att enkelt investera i färdiga fondpaket. Idag finns Fundlers tjänster tillgängliga för privatsparande, företagssparande och pensionssparande. Läs mer på www.fundler.se