CUPRA elektrifierar STCC som officiell bilpartner till historiska säsongen 2023

CUPRA kommer att elektrifiera STCC som officiell bilpartner med modellen CUPRA Born, märkets första helt eldrivna modell. Ett framgångsrikt samarbete som går in på sjunde året till säsongen 2023 när STCC blir världens första 100% elektriska nationella mästerskap.
För sjunde året i rad fortsätter CUPRA och STCC sitt framgångsrika samarbete.

"Vi har sedan dag ett samarbetat med STCC för att driva på elektrifieringen av såväl motorsporten som bilflottan", säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige, "CUPRA har djupa rötter inom både racing och elektrifierad prestanda, något som det här samarbetet kombinerar på bästa möjliga sätt. Vi ser fram att ta ett historiskt steg framåt tillsammans med STCC när mästerskapet blir världsledande vad gäller hållbar motorsport."

Förutom CUPRA Born, som kommer att fungera som Leading Car, kommer plug-in hybrid-modellen av CUPRA Formentor att användas som Safety Car och Medical Car under STCC-tävlingarna.

"Vi är mycket glada över att inleda vårt sjunde år av framgångsrikt samarbete med CUPRA och att introducera deras marknadsledande elektrifierade modeller som STCC Official Car.", säger Micke Bern, VD för STCC, "CUPRAs grundfilosofi om elektrifierad prestanda passar perfekt med STCC när vi blir världsledande för hållbar nationell motorsport – vi har en spännande säsong framför oss!"

STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Drivecenter Arena i Skellefteå!

Vad är STCC?

STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är CUPRA?

CUPRA är Volkswagen-koncernens nyaste bilmärke och har på kort tid blivit en stark utmanare på bilmarknaden. Märket, som har sina rötter i spanska Barcelona, lanserades 2018 och har tagit en unik position på marknaden som ett attraktivt alternativ till det traditionella premiumsegmentet. CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning och väcker uppmärksamhet med sin snygga slående design och sportiga framtoning. Tävlingsbilen i STCC 2023 är baserad på eldrivna CUPRA Born som du hittar i CUPRAs modellutbud. Personbilsversionen erbjuder flera batteristorlekar, med en räckvidd upp till 548 km, och mer kraft med e-Boost-versionen. Innan 2025 kommer CUPRA lansera ytterligare tre elektrifierade modeller; CUPRA Tavascan, CUPRA Terramar och CUPRA Raval.

För sjunde året i rad fortsätter CUPRA och STCC sitt framgångsrika samarbete.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100% eldrivna modell.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. CUPRA är den enda biltillverkaren som deltar i EXTREME E- och Formula E-racingtävlingarna. CUPRA Tribe består av en grupp ambassadörer som vill vara drivkraften för förändring. Bland dess medlemmar finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och samt tvåfaldigt Ballon d'Or- och Best FIFA Award-vinnaren Alexia Putellas.