Hyresgästföreningen kommenterar regeringens två bostadsnyheter

Idag presenterade regeringen två bostadspolitiska nyheter, en om presumtionshyra och en om enklare regler för att hyra ut sin bostad i andrahand. Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder kommenterar de båda nyheterna.
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.  Foto Filippa Ländin
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Filippa Ländin

Regeringen tillsätter en utredning som ska titta på utvecklingen av modellen för presumtionshyra.

Presumtionshyressystemet har fungerat relativt väl och används flitigt av parterna för att förhandla hyror i nyproduktion. Som förhandlade part är vår uppgift att granska kalkyler och företräda hyresgästerna för att försöka få ned hyrorna. Vi har själva varit kritiska till hovrättens domar om presumtionshyra. Vår kritik har varit att det alltför mycket kommit att likna en statlig hyresreglering, där domstolen har en fastslagen uträkning för hyresutvecklingen. För oss är det viktigt att presumtionshyror sätts av parterna på hyresmarknaden, inte domstolar. Hyresförhandlingarna är lokala förhandlingar och ska fortsätta vara så, inte styras av snäva hovrättsdomar. Vi ser fram emot att delta i utredningen och komma med våra perspektiv, säger Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.

Det känns inte som att lösningen vi hör idag från regeringen matchar problemet. Presumtionshyressystemet enbart kommer inte lösa bostadsbristen och att tro att det är en quick fix när byggandet faller och bostadsbristen är enorm, är naivt. Vi behöver stora investeringar om vi ska se till att hålla uppe byggandet under den här lågkonjunkturen samt se till att komma till bukt med den bostadsbrist som skapar stora problem för individer, säger Marie Linder.

Regeringen tillsätter även en utredning som ska titta på hur det ska bli enklare att hyra ut din privatbostad.

Regeringens nyhet om förenklingar för privatuthyrning är oroväckande. Frågan är om det ens leder till fler bostäder? Den svenska modellen bygger på att vi har professionella hyresvärdar som tar värdskapet på allvar, inte hobbyvärdar med korta kontrakt och osäkra villkor, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Återigen presenterar regeringen en nyhet som ska se till så att de som äger sitt boende ska kunna tjäna ännu mer pengar. Vi har redan ränteavdrag och ROT som kostade staten 35 miljarder förra året. Nu går man fram med ytterligare politik för att se till så att de i det ägda boendet kan tjäna mer. Ingenstans finns hyresgästperspektivet eller den byggboost som faktiskt skulle behövas för att lösa bostadsbristen. De stora investeringar som behövs kan inte lösas genom extra tusenlappar i fickan på villaägare, säger Marie Linder.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.  Foto Filippa Ländin
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Filippa Ländin