Du har som förare ansvar för att alltid köra nykter, så att du inte riskerar ditt eget och andras liv i trafiken. MHF har testat alkomätare inför midsommar. Resultat är skrämmande – sju av elva testade alkomätare underkänds. Flera mätare ger inte utslag, även om du blåser över gränsen för grovt rattfylleri.

Om du dricker alkohol under sommarens festligheter, är det viktigt att vänta med att köra bil tills du är säker på att du är en nykter och trafiksäker förare.
– Många köper en alkomätare för att kunna testa sig dagen efter ett kalas. Om man har druckit rejält med alkohol på midsommarafton eller vid annan festlighet, då ska man låta bilen stå helt dagen efter, säger Tomas Jonsson, vd för MHF Test Lab.

Du är en betydligt sämre förare dagen efter att du har druckit mycket alkohol, även efter att du har nyktrat till, du blir väldigt trött och får sämre reaktionsförmåga. Om man är osäker är det naturligtvis alltid bra att testa sig med en alkomätare och det är viktigt att alkomätaren man använder är pålitlig och driftsäker.

MHF Test Lab är ett av tre ackrediterade labb i världen för tester av alkomätare. På uppdrag av Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) har MHF Test Lab gjort ett konsumenttest inför midsommar av elva alkomätare på marknaden.

Bara fyra av elva testade alkomätare har fått omdömet ”Pålitlig och driftsäker”. Sju av mätarna har fått omdömena ”Vi varnar”.
– Det är ett anmärkningsvärt resultat. En del av alkomätarna är så fruktansvärt undermåliga att de släpper igenom värden som ligger över gränsen för grovt rattfylleri och visar att det är okej att köra, säger Tomas Jonsson.

Gränsen för rattfylleri i Sverige är 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 mg alkohol per liter utandningsluft. Gränsen för grovt rattfylleri är 1 promille alkohol i blodet eller 0,50 mg alkohol per liter utandningsluft.

Tillverkarna till flera av de underkända alkomätarna, använder en väldigt aggressiv marknadsföring.
– Tillverkarna lovar saker som att: ”om du använder den här produkten och kontrollerar dig, då är du en trafiksäker och nykter förare dagen efter”, trots att man blåser över gränsen för grovt rattfylleri, säger Tomas Jonsson och poängterar:
– Det borde vara förbjudet att sälja den här typen av alkomätare. Man lurar folk och spelar rysk roulett med människors liv i trafiken.

Elgiganten sålde en alkomätare förra året, som var så undermålig enligt MHF Test Labs konsumenttest, att företaget fick återkalla produkten. Tyvärr verkar inte Elgiganten ha lärt sig av förra årets misstag. Elgiganten har i år tagit in produkten Alkoholtestare proffsmodell som får ett ännu sämre omdöme i årets konsumenttest.

Alkomätarna i MHF Test Labs konsumenttest som fick omdömet Pålitlig och driftsäker är: Dräger 4000, AlcoSense Excel, Dignita AM-7000 och Alcotrx FCA 35.

Följande alkomätare fick omdömet Vi varnar: ACT 2000, Overmax AD-02, Digital Alkoholmätare, Alcohol tester AT6000, Lydsto, Digital Breath alcohol tester, Alkoholtestare proffsmodell.

Om du ska köpa en alkomätare finns det några saker som är viktiga att tänka på. Det är viktigt att alkomätaren mäter på rätt sätt.
– Mätningen ska spegla den mänskliga utandningen och mäta på den djupa lungluften, säger Tomas Jonsson.

Det är viktigt att tillverkaren har kalibrerat alkomätaren rätt. Minst en gång per år behöver en alkomätare kalibreras, dessutom behöver alkomätaren kalibreras löpande för att visa rätt.
– En pålitlig och driftsäker alkomätare påminner om när tidpunkten är framme för kalibrering, säger Tomas Jonsson.

TV-klipp: Tomas Jonsson testar sommarens alkomätare

Här hittar du MHF Test Labs konsumenttester.

Tänk på detta när du köper och använder en alkoholmätare

*Köp en alkoholmätare som är testad enligt standarden SS-EN 16280 (för privat bruk) eller SS-EN 15964 (för professionell användning). Då är chansen större att du får en bra mätare.

*Se till att du köper en mätare där det ingår en första kalibrering så att du vet att den är rätt inställd när du börjar använda den. Mätaren bör också själv indikera när det är dags att kalibrera om den.

*Använd aldrig mätaren som partypryl. Utsätter du den för starka alkoholblås kan den få överslag och börja mäta fel. Man ska vänta minst 15 minuter från det att man druckit alkohol till dess att man blåser i den.

*Tänk på att det kan ta upp till en timme innan öl och vin går ut i blodet. Mäter du efter bara 20 minuter kanske mätaren visar på noll fast du egentligen ligger över gränsen.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Många tillverkare blåser dig på alkomätaren visar MHF:s konsumenttest – flera mätare släpper igenom grovt rattfylleri. Tomas Jonsson, vd, MHF Test Lab visar några bra och några dåliga exempel av de alkoholmätare som MHF testat.

MHF Test Labs konsumenttest av alkomätare.
MHF Test Lab har gjort ett konsumenttest av alkomätare. Foto: MHF
Tomas Jonsson, vd för MHF Test Lab. Foto: MHF

MHF - http://mhf.se/ Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell medlemsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.