Allvarliga säkerhetsbrister med hoppborgar
Konsumentverket har genomfört tio oanmälda stickprovsbesök för att kontrollera säkerheten vid hoppborgar på evenemang runt om i Sverige. Resultatet visar att det fortfarande finns allvarliga säkerhetsbrister.
Hoppborgar är den produkttyp där Konsumentverket fått in flest anmälningar om allvarliga olyckor de senaste tio åren. Olyckor har bland annat hänt då barn hoppat upp och satt sig på en vägg för att sedan falla ner på marken, eller när strömmen brutits och hoppborgen snabbt tömts på luft. Orsaken till olyckorna är i vissa fall felaktig konstruktion av hoppborgen, i andra fall felaktig installation och placering av hoppborgen i kombination med bristande övervakning.
Risk för allvarliga skador
– Vi ser tyvärr fortfarande risker för barnen som hoppar i borgarna på en del ställen. Det handlar både om bristande tillsyn över leken av ansvarig personal, borgar som inte sitter fast ordentligt eller där stötdämpande underlag saknas, säger Anna Strandberg, utredare inom produktsäkerhet på Konsumentverket.
I andra länder har det inträffat ett tjugotal dödsfall där hoppborgar har blåst i väg med barn och vuxna i med följd att de fallit från hög höjd och slagit ihjäl sig. Och även i Sverige har barn skadats när hoppborgar har blåst i väg.
Brister upptäcktes
Säkerheten kring hoppborgarna på de kontrollerade evenemangen i våras varierade. Vid alla evenemang fanns brister, hos några av dem var bristerna mycket allvarliga.
Att säkerhetsrutinerna följs är en stor del av säkerheten för hoppborgar. Därför har Konsumentverkets kontroll denna gång främst fokuserat på övervakning av hoppborgar och användare, kännedom om säkerhetsrutiner hos personal, strömtillförsel, förankring och fritt utrymme samt stötdämpande underlag runt borgarna.
Uppföljande kontroll
Årets kontroll är en uppföljning av förra årets. Då fokuserade myndigheten på själva konstruktionen av hoppborgarna. Den kontrollen visade på många säkerhetsbrister samt bristande kunskap och efterlevnad av krav och regler hos de kontrollerade företagen.
Konsumentverket kommer att fortsätta att göra stickprovskontroller vid event och anläggningar med hoppborgar.
Om inte företagen rättar till bristerna kan de behöva betala en sanktionsavgift på motsvarande tio procent av omsättningen. Just nu driver myndigheten flera fall i domstol mot företag som brutit mot säkerhetsföreskrifterna.
Kontakter
Kontakt för medierna: Utredare Anna Strandberg via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum