Virta Sverige

Virta vinner British Renewable Energy Awards för bästa smarta energilösningarna

För 18:e året i rad hölls British Renewable Energy Awards den 23 juni i London, där Virta vann guld i kategorin smarta energisystem. Priserna delas ut av Storbritanniens största branschorganisation för förnybar energi och clean tech som uppmärksammar företag, individer och projekt som är banbrytande inom branscherna för förnybar energi och clean tech.

Virta utsågs nyligen av Financal Times till ett av Europas snabbast växande företag för fjärde året i rad och vinner nu pris i Storbritannien för sina lösningar. Lösningarna möjliggör snabb övergång till e-mobilitet och är en katalysator för grön omställning genom att koppla samman elfordon och förnybar energiproduktion på ett kostnadseffektivt sätt.

Virta är en ledande smart laddningsplattform för elbilar i Europa. Virtas digitala laddningsplattform för elbilar används av över 1 000 privata och offentliga företag och organisationer till exempel inom detaljhandel, hotell, fastigheter, parkering, bensinhandel, fordons- och energiindustrin. Dessa kunder driver över 90 000 laddare i 35 länder och bildar nätverket "Powered by Virta". Inklusive roaming kan EV-förare få tillgång till över 400 000 laddpunkter i över 65 länder.

"I Sverige är Virta partner för stora laddningsnätverk som OKQ8, Skellefteå Kraft och Nimbnet, och över 50% av högeffektsladdningstillfällena i Sverige görs på Virta-plattformen", säger Martin Lundgren, skandinavienchef på Virta.

Den mest gedigna och innovativa lösningen idag och i framtiden

Enligt REA-juryn ”Erbjuder Virtas digitala laddplattform och end-to-end-laddningslösning kunderna möjligheten till en snabb övergång till e-mobilitet, vilket minskar utsläppen från transporter och kopplar ihop elfordon och förnybar energiproduktion på ett kostnadseffektivt sätt. Juryn gav Virta priset för att ha den mest gedigna och innovativa lösningen genom att använda en befintlig tillgångsbas som ger fördelar för alla dess användare.”

"Att bli erkänd av en branschexpertjury på en av världens mest konkurrensutsatta marknader är ett resultat av det banbrytande arbete som Virta har gjort sedan starten 2013. Våra marknadsledande energihanteringsfunktioner gör det inte bara möjligt för ägare av laddningsstationer att optimera installations-, infrastruktur- och elkostnaderna idag, utan garanterar också att deras investeringar redan är "framtidssäkrade" med de lagstadgade kraven på energiflexibilitet och efterfrågeflexibilitet.

Med Virta Virtual Power Plant-programmet, som backas av Business Finland som en del av finansieringsrundan om 85 miljoner euro som avslutades tidigare i år, är vi fast beslutna att utöka vårt försprång inom denna segmentet genom att kommersialisera V1H, V2G och annan nyckelteknik för laddningsstationsägarna", säger Eemil Rauma, projektdirektör för Virta Virtual Power Plant-programmet.

Mer om priskategorin och prisceremonin

Totalt delades 18 pris ut i olika kategorier och prisceremonin hölls på JW Marriott Grosvenor House Hotel i London. Virta tävlade med fem finalister i kategorin Smart Energy Systems Award och vann. Priskategorin erkänner system/marknadsmekanismer eller datalösningar som stödjer utbyggnaden, eller användningen, av förnybar energi och ren teknik samtidigt som värdet och användbarheten för konsumenterna och Net Zero-ambitionen ökar.

-------------------------------------------------------------

VIRTA – En global föregångare inom smarta laddningslösningar för elbilar

Virta är en global pionjär inom utveckling av smarta laddningstjänster för elbilar. Det rankades på Financial Times 1000 Europas snabbast växande företagslista för fjärde gången i rad 2023.

Virtas digitala laddningsplattform för elbilar används av över 1 000 privata och offentliga företag och organisationer inom detaljhandel, hotell, fastigheter, parkering, bensinhandel, fordons- och energiindustrin. Dessa kunder driver över 75 000 laddare i 35 länder och bildar nätverket "Powered by Virta". Genom roaming kan elbilsförare få tillgång till över 320 000 laddpunkter i över 65 länder.

Virta ligger i framkant när det gäller att föra världen till en mer hållbar framtid genom att göra elbilsladdning enklare. Det har 19 patentfamiljer med fokus på energihanteringskapacitet, som är centrala för det framtida anslutna energi- och mobilitetsekosystemet.

Om REA:

Association for Renewable Energy and Clean Technology (känd som REA) är Storbritanniens största branschorganisation för förnybar energi och ren teknik med cirka 550 medlemmar som arbetar inom värme, transport, kraft och cirkulär ekonomi. REA är en ideell organisation som representerar fjorton sektorer, allt från biogas och förnybara bränslen till sol- och elbilsladdning. Medlemskapet sträcker sig från stora multinationella företag till enskilda näringsidkare. För mer information, besök: www.r-e-a.net

Jacob Wiberg , King Street PR

Jacob.wiberg@kingstreetpr.se

Virta Sverige

Följ Virta Sverige

Senaste pressmeddelandena från Virta Sverige

INFÖR KOMMANDE EU-FÖRORDNING: VIRTA SAMARBETAR MED MASTERCARD FÖR ATT GÖRA DET ENKLARE ATT LADDA ELFORDON9.4.2024 10:58:30 CEST | Pressmeddelande

I höstas publicerade EU ”förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel” (AFIR), som ska främja elektrifieringen av transporter och utgöra ett gemensamt ramverk för de aktörer som erbjuder laddningstjänster för elfordon. Förordningen träder i kraft den 13 april 2024 och medlemsstaterna är i nu fart med att fastställa lagändringar i enlighet med förordningen.

För femte året i rad tar Virta plats på Financial Times lista över Europas snabbast växande företag7.3.2024 12:26:32 CET | Pressmeddelande

Virta har återigen säkrat sin position bland Europas snabbast växande företag när de för femte året i rad tar plats på Financial Times FT 1000-lista. Virta är det enda laddningsföretaget för elbilar som har kvalificerat sig på listan flera år i rad. För andra året i följd placerar de sig också på Tech Tour 50-listan, som belyser företagens tillväxt och innovation inom den europeiska techsektorn.