Virta Sverige

Elbilsladdning bidrog till lösningen när Europas största kärnkraftreaktor upplevde störningar

Laddning av elfordon kan i framtiden hjälpa det svenska elsystem att hantera störningar i elproduktionen på ett bättre sätt. Det var vad som hände i Finland den 19 november i år när en störning uppstod i elproduktionen och landets automatiserade efterfrågeflexibilitet aktiverades.

Ville Vappula Virta

Virta är sedan tidigare en registrerad oberoende aggregator för automatiserad efterfrågeflexibilitet hos det finska stamnätsbolaget Fingrid och kunde därför hjälpa till när det blev störningar i elproduktionen.

Laddningsnätverket Powered by Virta för elbilar kan automatiskt reagera på snabba och oväntade störningar i elnätet. Det var det som hände den 19 november i Finland när kärnkraftverket Olkiluoto 3 oväntat kopplades bort från elnätet på grund av ett turbinfel.

Laddningseffekten för de fordonsägare som laddade sina elfordon via AC-laddare runt om i Finland minskades inom 5 sekunder under totalt en minut på grund av frekvensnedgången i elnätet. Detta för att spänningen i elnätet måste hållas på en jämn nivå och inte riskera att skada elinfrastrukturen. Denna reaktion, i kombination med andra snabba flexibla resurser som bland annat batterisystem, ger tid för annan energiproduktion att kompensera för det frånkopplade kärnkraftverket.

Martin Lundgren, Skandinavienchef för Virta förklarar:

– Elnätet är beroende av två saker, att frekvensen och spänningen i elnätet förblir stabil. Systemet kräver en viss mängd av transaktioner av elektroner för att allt ska fungera. Om frekvensen eller spänningen avviker för mycket riskerar man att förstöra elinfrastruktur och det kan ta lång tid att laga och det kan potentiellt vara svårt att starta upp systemet igen. Automatiserad efterfrågeflexibilitet är vår förmåga att i realtid, baserat på behoven i elnätet, minska hur mycket kraft som kommer ur Virtas laddstationer och det var det som hände den 19 november i Finland, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef för Virta.

Våra finska grannar står väl rustade när det kommer till system som kan aktiveras och bidra till en utjämning om störningar i elproduktionen skulle uppstå. Här har Sverige en bit kvar innan automatiserad efterfrågeflexibilitet kan bli verklighet.

– I Sverige, precis som i våra nordiska grannländer, är vår energiförsörjning volatil under den pågående gröna omställningen till dess att den nya generationens kärnkraft tas i bruk. Då krävs att vi använder tillgängliga verktyg maximalt, både för att säkerställa vårt oberoende och för att minimera sårbarheter. Detta kan vi göra redan idag genom att påskynda implementeringen i Sverige av det som Finland redan gör i skarpt läge och det är denna händelse är ett lysande exempel på, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef för Virta.

Martin Lundgren

Följ Virta Sverige

Senaste pressmeddelandena från Virta Sverige

INFÖR KOMMANDE EU-FÖRORDNING: VIRTA SAMARBETAR MED MASTERCARD FÖR ATT GÖRA DET ENKLARE ATT LADDA ELFORDON9.4.2024 10:58:30 CEST | Pressmeddelande

I höstas publicerade EU ”förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel” (AFIR), som ska främja elektrifieringen av transporter och utgöra ett gemensamt ramverk för de aktörer som erbjuder laddningstjänster för elfordon. Förordningen träder i kraft den 13 april 2024 och medlemsstaterna är i nu fart med att fastställa lagändringar i enlighet med förordningen.

För femte året i rad tar Virta plats på Financial Times lista över Europas snabbast växande företag7.3.2024 12:26:32 CET | Pressmeddelande

Virta har återigen säkrat sin position bland Europas snabbast växande företag när de för femte året i rad tar plats på Financial Times FT 1000-lista. Virta är det enda laddningsföretaget för elbilar som har kvalificerat sig på listan flera år i rad. För andra året i följd placerar de sig också på Tech Tour 50-listan, som belyser företagens tillväxt och innovation inom den europeiska techsektorn.

Virta, Mastercard och Worldpay from FIS möjliggör kortbetalningar på alla laddningsstationer för elbilar i Sverige och Europa7.7.2023 13:37:54 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, 6 juli 2023 - Idag tillkännager Virta och Mastercard lanseringen av den nya lösningen Virta Payment Kiosk, en ny standard för säker och pålitlig kortbetalning vid utomhusladdning av elbilar. I samarbete med Worldpay from FIS möjliggör den nya lösningen smidiga kortbetalningar vid befintliga och nya laddningsstationer i Europa.