Svag personbilsmarknad under första halvåret medan tunga lastbilar växer starkt

Antalet nyregistrerade personbilar i Sverige ökade i juni med drygt åtta procent jämfört med samma månad i fjol. Det förklaras till stor del av att tillverkarna har bättre leveransförmåga och nu tömmer orderböckerna på bilar sålda 2022. Totalt registrerades 28 283 nya personbilar i juni. Andelen registreringar på företag, det vill säga företagsbilar, tjänste- och förmånsbilar, fortsätter att ligga på en hög nivå, nära 70 procent jämfört med ca 56 procent i juni 2022.
Juni var en bra månad för laddbara personbilar som stod för drygt 59 procent av nyregistreringarna. Sammantaget under det första halvåret uppgår andelen laddbara bilar till 58 procent, där elbilarna ökar medan laddhybrider minskar. Däremot har försäljningen tappat fart under det första halvåret och registreringarna förväntas nu att vika nedåt under andra halvåret. Det var orsaken till att Mobility Sweden nyligen reviderade ner årets prognos på andelen elbilar från 40 till 35 procent. De bilar som registreras nu är till stor del ordrar från innan klimatbonusen togs bort i november. Mobility Sweden ser redan en inbromsning i elbilsregistreringarna bland privatkunderna där deras andel minskat från 58 procent första halvåret i fjol till 34 procent i år. Här har även elbilskunder med privatleasing backat från 71 till 47 procent.
- Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Tunga lastbilar, 16 ton eller över, visar en stark tillväxt på drygt 27 procent under det första halvåret och 3 341 nya fordon registrerades. 4,2 procent av de nya fordonen var eldrivna, jämfört med 2,6 procent samma period 2022. Ökningen drivs av den fortsatt starka efterfrågan på transporter och företagens strävan att modernisera sina fordonsflottor för att minska drivmedelskostnaderna. Omställningen mot elfordon ökar i snabb takt bland tunga fordon, men från relativt låga tal.
- Vi är medvetna om att omställningen av hela fordonsflottan för tunga lastbilar kommer att ta tid men det är glädjande att se den positiva utvecklingen. Våra medlemmar ser stort intresse för eldrivna tunga fordon i takt med att fordonstillverkarnas produktprogram breddas och att flera transportföretag nu skalar upp sin elflotta. Den generella tillväxten avspeglas av att produktionstakten börjar återgå till det mer normala efter år av komponentförsörjningsutmaningar, säger Mattias Bergman.
Efterfrågan på gasfordon förblir också ett viktigt segment och förväntas spela en betydande roll för att nå de svenska klimatmålen. Därför välkomnas EUs beslut att möjliggöra skattebefrielse för bland annat biogasen.
- Vi ser att skattelättnaden på biogasfordon som togs bort i mars månad skapar osäkerhet i marknaden med en minskad efterfrågan på biogasfordon som följd. Jag hoppas att regeringen skyndsamt återinför skattelättnaden och att de kommer med positivt besked snart, avslutar Mattias Bergman.
Lätta lastbilar upp till 3,5 ton har ökat med 21,5 procent under första halvåret och totalt har 20 226 nya fordon registrerats. I juni var motsvarande siffra 4 111, vilket gav en stark ökning på nära 58 procent jämfört med i fjol. Andelen eldrivna fordon uppgick i juni till drygt 17 procent och till 15,3 procent hittills i år.
Bussarna har minskat med nära 28 procent under årets första sex månader och antalet uppgick till 404, men detta i jämförelse men en period som var stark under 2022. Fallet kan till stor del härledas till att offentlig upphandling av kollektivtrafiken där flera stora projekt upphandlades under förra året och börjar levereras först nästa år. Av de 113 nya bussarna i juni var knappt 41procent elbussar, en lika hög andel som för årets samtliga nyregistreringar.
--------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar juni 2023”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram.
Registreringsperioden för maj omfattar registreringar från 1 juni till och med 30 juni. Antalet registreringsdagar är i år lika många som i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i länken nedan.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@mobilitysweden.se
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Svag personbilsmarknad i mars – nyregistreringarna långt under femårssnittet1.4.2025 08:59:35 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för mars visar en marginell uppgång på personbilsmarknaden. Samtidigt syns en fortsatt nedgång för lätta lastbilar och tunga lastbilar, vilket speglar den svaga byggkonjunkturen. Däremot har bussarna en stark månad, med tydliga tecken på ökad elektrifiering och förbättrad leveransförmåga.
Svag ökning av personbilsregistreringar i februari3.3.2025 08:58:54 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för februari visar på en fortsatt svag återhämtning för personbilsmarknaden som drivs av aviserade räntesänkningar. Samtidigt minskar registreringarna av tunga och lätta lastbilar, vilket speglar den svaga bygg- och transportmarknaden.
Stark start på året - för tidigt att dra slutsatser3.2.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.
Svagt fordonsår 2024 med ökade utsläpp, men viss ljusning 20252.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av personbilar 2024 landade på den lägsta nivån på tio år. Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 procent respektive 12 procent jämfört med i fjol och bussmarknaden uppvisade en nedgång på 30 procent. 2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad2.12.2024 08:57:09 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum