Moelven och SCA utökar sitt pelletssamarbete

Mer än ett år innan Moelvens nya pelletsfabrik i Karlskoga tas i drift har Moelven och SCA utökat sitt avtal om leverans av pellets till att även omfatta de nya volymerna från fabriken i Karlskoga.

Moelvens nya pelletsfabrik kommer att helt integreras med Moelven Valåsens sågverk i Karlskoga. Foto: Moelven

Avtalet innebär att SCA har säkrat ett långsiktigt och exklusivt leveransavtal för hela produktionsvolymen (80 000 ton per år) från fabriken till Moelven Pellets AB, som kommer att slås ihop med Moelven Valåsens sågverk i Karlskoga. Pelletsfabriken planeras att tas i drift hösten 2024.

Sedan tidigare har Moelven och SCA ett samarbetsavtal om leverans av pellets från den norska pelletsfabriken på Sokna.

– Vi har levererat pellets till SCA sedan 2019 och är både glada och stolta över att nu utöka samarbetet till att även omfatta volymerna från fabriken i Karlskoga. Det här är ett kvitto på att marknaden är nöjd med den kvalitet vi levererar, säger Lars Storslett, direktör för virkesförsörjning, fiber och bioenergi på Moelven Industrier ASA.

Moelvens pellets håller högsta kvalitet och är dessutom hållbarhetscertifierad på högsta nivå.

– Europa skriker efter förnybar energi och vi är stolta över att kunna bidra till en lite mer förnybar framtid tillsammans med en så erfaren och tung aktör som SCA, säger Storslett.

– Det är mycket glädjande att Moelven och SCA kan fortsätta utveckla det samarbetet som funnits under ett par år och vid sidan av att det är ett gott kvitto för SCA som marknadspartner så bidrar det här till en utbudsökning på klimatsmarta pellets på marknaden. Varje ton pellets som kan ersätta fossilt gör nytta för klimatet, säger Stefan Rönnqvist, bioenergichef på SCA.

Lars Storslett, direktör för virkesförsörjning, fiber och bioenergi på Moelven Industrier ASA. Foto: Moelven
Pellets. Foto: Moelven

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. 2021 omsatte koncernen 14,8 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.