Svensk Handel

Sommar och semesterfiranden ger handeln en nödvändig skjuts

Dela
Tron på högre försäljning under sommarmånaderna gör att framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln steg under juli månad. Ökningarna sker dock från låga nivåer och framtidsutsikterna är alltjämt pessimistiska. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

Månadens resultat innebär att svenska handlare haft en negativ syn på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet 14 månader i följd, vilket främst beror på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

- Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism från såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Semester och ökad turism gynnar en hårt ansatt butikshandel

Många butikshandlare runt om i landet ser fram emot semestertider, då kundflödet ofta ökar till följd av ökad turism. Denna positiva effekt märks av i månadens mätning, indikatorvärdet ökar med 2,2 enheter vilket gör att månadens resultat landar på 80,0.

- Butiker runt om i landet har i över ett års tid märkt av ett minskat kundflöde, högre inköpspriser och dessutom chockhöjningar av butikshyror. Vi gläds verkligen åt att vi nu börjar höra något mer positiva tongångar och vi hoppas att dessa består framåt hösten och vintern, för annars riskerar fler butiker att behöva stänga igen, säger Sofia Larsen

Partihandeln backar - svag krona främsta anledningen

Till skillnad från butiks- och e-handeln, som ökar i månadens mätning, går partihandeln i motsatt riktning och backar med 2,8 enheter, vilket gör att partihandelns indikatorvärde faller tillbaka till 80,8. Det största orosmolnet är den väldigt svaga kronan, vilket skapar stora problem för en bransch som främst handlar i dollar och euro.

- Partihandeln hamnar ofta lite i skymundan när de tuffa ekonomiska tiderna kommer på tal, vilket är underligt. Det är en extremt viktig delbransch inom handeln och det är också den som ser störst farhågor med att kronan är så pass svag. Likt Riksbanken är vi väldigt oroliga för det läge vi nu befinner oss i, och vilka effekter det kan tänkas ge, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye