Svensk Handel

Mildare väder gav modehandeln ett välbehövligt lyft

Dela

Efter en längre period av svaga försäljningssiffror återhämtade modebranschen sig något under mars månad. Enligt Svensk Handels Stilindex ökade den totala försäljningen av kläder och skor med 6,5 respektive 9,8 procent jämfört med mars 2024.

Särskilt positiv är utvecklingen inom e-handeln med kläder, där försäljningen ökade med hela 21,2 procent. I fysisk butik var ökningen för kläder inte lika påtaglig, då ökningen var 2,2 procent. Glädjande nog steg skohandeln rejält, och noteras för en ökning med 10,4 procent.

Mars 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

6,5%

2,2%

21,2%

Skor

9,8%

10,4%

7,8%

– En förhållandevis bra månad är både ett viktigt styrkebesked och högst välkommet. Efter flera månader med negativa resultat ser vi nu att konsumenterna verkar söka sig tillbaka till både e-handeln och de fysiska butikerna. Det är inte omöjligt att det milda vädret gav ett uppsving i vårhandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

– Vi ska vara försiktiga med att dra allt för långtgående slutsatser kring en enskild månad, men hoppas givetvis på att denna positiva trend håller i sig framöver. Det behöver modehandeln, säger Sofia Larsen.

Stilindex visar på att mellanprissegmentet uppvisade starkast siffror i mars. Trots detta, och de positiva resultaten överlag, är det fortsatt viktigt att poängtera om det tuffa läge många handelsföretag befinner sig i.

– Många handelsföretag kämpar fortsatt i motvind. Marginalerna är pressade, kostnaderna höga, och pandemins ekonomiska efterskalv märks fortfarande i form av bland annat skatteanstånd som nu ska betalas tillbaka, säger Sofia Larsen.

Dessutom skapar den globala handelspolitiken oro. Diskussionerna om nya tullar i USA gör det svårare för företagen att planera och våga investera framåt.

– Det politiska spelet kring nya tullar i USA och Kina skapar osäkerhet för våra medlemsföretag. Stora delar av modebranschen verkar, på ett eller annat vis, på en global marknad. Vi följer frågan noga, och betonar att långsiktiga och förutsägbara villkor är av yttersta vikt för en välmående modehandel, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye