Ny ranking: Sveriges vägar tredje säkrast i världen
Sverige har världens tredje säkraste vägar, på delad plats med Estland, enligt en ny ranking som tagit hänsyn till bland annat antalet trafikdöda per 100 000 invånare, framkomlighet i trafiken och vägkvalitet. På första respektive andra plats i rankingen hamnade Nederländerna och Norge.
– Det som lyfter Sverige i rankingen är det låga antalet dödsolyckor och den höga bilbältesanvändningen. Lägre betyg får Sverige för det höga trafiktrycket och den höga andelen alkoholrelaterade dödsolyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Rankingen är sammanställd av internationella experter på uppdrag av bilprenumerationsföretaget FINN. Urvalet för rankingen är länder med HDI-index, välståndsmått, över 8.
Lägst risk att omkomma i en dödsolycka i trafiken finns på Island, med 2.05 dödsolyckor per 100 000 invånare, följt av Norge och Schweiz. Sverige hamnar på femte plats med 3.14 omkomna per 100 000 invånare.
– Sverige har en lång tradition av trafiksäkerhetsarbete som fortsätter att ge resultat i form av sjunkande antal dödsfall i trafiken. Fortfarande omkommer dock många på 70-vägar med farliga kurvor och avsaknad av mitträcken. Andra problem är det höga antalet omkomna oskyddade trafikanter och det låga antalet nykterhetskontroller, säger Tony Gunnarsson.
När det kommer till trafiknivån, en sammanställning av faktorer som genomsnittlig pendlingstid, missnöje med tid tillbringad i trafiken, utsläppsnivåer och trafikstörningar, får Sverige lägst betyg av länderna i Norden och Baltikum.
– Trots att Sverige är ett glesbefolkat land finns framkomlighetsproblem även här. Nyinvesteringarna i vägarna har legat på låg nivå de senaste tre decennierna och över 60 procent av det svenska vägnätet är byggt före 1970. Uteblivna satsningar på Östlig förbindelse och liknande projekt, i kombination med kommunal politik för att minska bilåkandet, har lett till trängsel och köer i våra större städer, säger Tony Gunnarsson.
Länderna med världens säkraste vägar, topp 10
Land | Omkomna i trafiken per 100 000 invånare |
Väg-kvalitets- poäng |
Trafiknivå | Bältes- användning |
Andel alkohol- relaterade döds-olyckor |
Max-hastighet i städer km/h |
Hastigheter på motorväg |
Total väg-säkerhets- poäng |
1. Nederländerna | 3.98 | 6.4 | 89.4 | 96% | 11% | 50 | 130 | 7.86 |
2. Norge | 2.12 | 4.5 | 92.6 | 95% | 13% | 50 | 110 | 7.47 |
3. Sverige | 3.14 | 5.3 | 98.2 | 97% | 24% | 50 | 120 | 7.42 |
3. Estland | 4.46 | 4.7 | 84 | 95% | 10% | 50 | 120 | 7.42 |
5. Spanien | 3.91 | 5.7 | 105.2 | 88% | 12% | 50 | 120 | 7.20 |
6. Storbritannien | 3.21 | 4.9 | 133.8 | 98% | 13% | 48 | 112 | 7.09 |
6. Finland | 3.89 | 5.3 | 82.6 | 94% | 24% | 50 | 120 | 7.09 |
8. Island | 2.05 | 4.1 | 88.9 | 90% | 14% | 50 | 90 | 7.03 |
9. Tyskland | 3.78 | 5.3 | 105.1 | 98% | 7% | 50 | 447 | 6.98 |
10. Japan | 3.60 | 6.1 | 133.7 | 95% | 6% | 60 | 120 | 6.71 |
Här är det lägst risk för dödsolyckor:
Land | Omkomna i vägtrafiken per 100 000 invånare |
1. Island | 2.05 |
2. Norge | 2.12 |
3. Schweiz | 2.25 |
4. Irland | 3.13 |
5. Sverige | 3.14 |
Så vill Riksförbundet M Sverige minska antalet dödsolyckor
• Bygg fler mötesfria vägar. Att separera körfält med mitträcken minskar risken för allvarliga olyckor med minst 70 procent. Det finns stora skillnader i risken att dö i vägtrafikolycka beroende på var i landet du bor på grund av regional brist på mötesfria vägar.
• Separera motortrafik från oskyddade trafikanter. Omkring 40 procent av alla omkomna i trafiken är oskyddade trafikanter. För att färre ska skadas i trafiken behöver oskyddade trafikanter, såsom fotgängare och cyklister, i högre grad separeras från motortrafiken. Inte minst gäller detta i högtrafikerade korsningar och utanför skolor där många barn är i rörelse. Det krävs fler friliggande gång- och cykelvägar och säkrare cykelöverfarter.
• Bygg bort underhållsskulden och laga vägarna. Det finns en underhållsskuld till vägnätet på 25 miljarder kronor och 13 procent av de svenska vägarna är i mycket dåligt skick. Ett guppigt underlag innebär sämre kontakt mellan väg och däck, vilket resulterar i försämrade styr- och bromsprestanda. Ojämna vägar kan även medföra ökad dåsighet, nedsatt förmåga att hantera fordonet och att föraren blir mindre observant på andra trafikanter eftersom koncentrationen måste riktas mot vägen.
• Fler nykterhetskontroller. Onykterhet ligger bakom var fjärde dödsolycka i trafiken. Fler nykterhetskontroller innebär att fler påverkade förare kan tas ur trafiken och att fler avskräcks från körning under alkoholpåverkan. Antalet nykterhetskontroller har minskat kraftigt över tid. Polisen behöver göra fler nykterhetskontroller, alkobommar bör sättas upp i alla hamnar och polisen bör få befogenhet att göra sållningsprover för droger.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum