Svag personbilsmarknad i juli men lastbilar går starkt
Antalet nyregistrerade personbilar har hittills i år minskat med 2,5 procent jämfört med de första sju månaderna förra året. Under juli uppgick minskningen till tre procent jämfört med samma månad i fjol, totalt registrerades 17 300 nya personbilar. Laddbara bilar stod för 60 procent av nyregistreringarna, varav elbilarnas andel uppgick till 37,5 procent. De höga siffrorna hålls uppe av företagsförsäljningen som står för 63 procent av de totala nyregistreringarna och en stor del av de laddbara personbilarna. Däremot har antalet nya ordrar av laddbara bilar tappat fart sedan klimatbonusen togs bort och nyregistreringarna förväntas nu att vika nedåt under hösten.
- Den höga andelen registrerade laddbara personbilar hålls uppe av företagsmarknaden men den privata elbilsmarknaden är fortsatt iskall. Andelen laddbara personbilar väntas avta under hösten i takt med att orderböckerna töms och färre nya ordrar tecknas. Regeringen behöver satsa på kostnadseffektiva styrmedel som åter får fart på omställningen som bidrar till att Sverige når sina klimatmål, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Nyregistreringarna av både lätta och tunga lastbilar visade däremot på en stark utveckling i juli med en ökning på 31 respektive 17 procent. Detta är resultatet av den förbättrade leveransförmågan där många kunder väntat länge på nya mer bränsleeffektiva fordon. Positivt är den höga andelen eldrivna lätta lastbilar i juli månad som uppgick till 24 procent, 483 fordon. Även bussregistreringarna ökade kraftigt, nära en dubblering jämfört med juli i fjol, men från låga nivåer. Nära 38 procent av nyregistreringarna i juli var en elbuss. Under årets första sju månader har antalet registrerade bussar minskat med ca 22 procent.
- Trots utmaningar med inflation, höga räntor och svagare konjunktur fortsätter tunga och lätta lastbilar att gå starkt. Transportvolymer ligger fortfarande på en relativt hög nivå, samtidigt som åkerierna vill förnya sina fordonsparker. För lastbilar och bussar har elektrifieringen däremot inte kommit lika långt, därför krävs att det fortsatt kostnadseffektiva styrmedel och långsiktiga förutsättningar för branschens omställning. Detta för att påskynda omställningen och stärka Sveriges konkurrenskraft, avslutar Mattias Bergman på Mobility Sweden.
Sammanfattning av nyregistreringarna i juli 2023, jämfört med juli i fjol:
För att se det här innehållet från mobilitysweden.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Registreringsperioden för juli omfattar registreringar från 1 till och med 31 juli. Antalet registreringsdagar är i år lika många som i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i länken nedan.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@mobilitysweden.se
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Laddhybriderna ökar men ingen återhämtning på personbilsmarknaden1.11.2024 09:00:08 CET | Pressmeddelande
Marknaden för personbilar och lätta lastbilar under oktober var fortsatt svag. Nyregistreringsstatistiken visar dock på en ökning av andelen laddhybrider som nådde den högsta nivån på tre år. Både bussar och tunga lastbilar har haft en stark månad, men hittills i år uppvisar de en betydande nedgång.
Fortsatt röda siffror men uppjusterad prognos för personbilar1.10.2024 09:00:01 CEST | Pressmeddelande
Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar. Nyregistreringsstatistiken för september visar dock på fortsatt röda siffror både för personbilar och lätta lastbilar. Lätta lastbilssegmentet har fortsatt utmaningar, särskilt eldrivna lätta lastbilar, vilket leder till en nedjustering av årets prognos för andelen el från 25 procent till 19 procent.
Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti2.9.2024 08:59:11 CEST | Pressmeddelande
Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.
Sommarsolen skiner inte på elbilsmarknaden1.8.2024 08:58:59 CEST | Pressmeddelande
Mobility Swedens registreringsstatistik för juli månad visar inte på någon tempohöjning i elektrifieringen av personbilar. Regeringen kan vända trenden och i samband med höstbudgeten prioritera incitament för privatpersoner att välja eldrift.
Dämpat halvår för den svenska fordonsmarknaden1.7.2024 09:00:02 CEST | Pressmeddelande
Den svenska fordonsmarknaden uppvisar ett svagt första halvår 2024, enligt Mobility Swedens senaste nyregistreringsstatistik. Siffrorna visar en nedgång med 6 procent för personbilar, 16 procent för tunga lastbilar och 29 procent för bussarna jämfört med föregående år. Lätta lastbilar har samtidigt en uppgång på nära 8 procent i år, men minskade med en procent i juni. Årets nedgång speglar en fortsatt utmanande situation som leder till en äldre fordonsflotta, vilket har negativa effekter för trafiksäkerhet, miljö, hälsa och ekonomi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum