Svag personbilsmarknad i juli men lastbilar går starkt

Antalet nyregistrerade personbilar har hittills i år minskat med 2,5 procent jämfört med de första sju månaderna förra året. Under juli uppgick minskningen till tre procent jämfört med samma månad i fjol, totalt registrerades 17 300 nya personbilar. Laddbara bilar stod för 60 procent av nyregistreringarna, varav elbilarnas andel uppgick till 37,5 procent. De höga siffrorna hålls uppe av företagsförsäljningen som står för 63 procent av de totala nyregistreringarna och en stor del av de laddbara personbilarna. Däremot har antalet nya ordrar av laddbara bilar tappat fart sedan klimatbonusen togs bort och nyregistreringarna förväntas nu att vika nedåt under hösten.
- Den höga andelen registrerade laddbara personbilar hålls uppe av företagsmarknaden men den privata elbilsmarknaden är fortsatt iskall. Andelen laddbara personbilar väntas avta under hösten i takt med att orderböckerna töms och färre nya ordrar tecknas. Regeringen behöver satsa på kostnadseffektiva styrmedel som åter får fart på omställningen som bidrar till att Sverige når sina klimatmål, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Nyregistreringarna av både lätta och tunga lastbilar visade däremot på en stark utveckling i juli med en ökning på 31 respektive 17 procent. Detta är resultatet av den förbättrade leveransförmågan där många kunder väntat länge på nya mer bränsleeffektiva fordon. Positivt är den höga andelen eldrivna lätta lastbilar i juli månad som uppgick till 24 procent, 483 fordon. Även bussregistreringarna ökade kraftigt, nära en dubblering jämfört med juli i fjol, men från låga nivåer. Nära 38 procent av nyregistreringarna i juli var en elbuss. Under årets första sju månader har antalet registrerade bussar minskat med ca 22 procent.
- Trots utmaningar med inflation, höga räntor och svagare konjunktur fortsätter tunga och lätta lastbilar att gå starkt. Transportvolymer ligger fortfarande på en relativt hög nivå, samtidigt som åkerierna vill förnya sina fordonsparker. För lastbilar och bussar har elektrifieringen däremot inte kommit lika långt, därför krävs att det fortsatt kostnadseffektiva styrmedel och långsiktiga förutsättningar för branschens omställning. Detta för att påskynda omställningen och stärka Sveriges konkurrenskraft, avslutar Mattias Bergman på Mobility Sweden.
Sammanfattning av nyregistreringarna i juli 2023, jämfört med juli i fjol:
För att se det här innehållet från mobilitysweden.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Registreringsperioden för juli omfattar registreringar från 1 till och med 31 juli. Antalet registreringsdagar är i år lika många som i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i länken nedan.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@mobilitysweden.se
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
• Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
• Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
• Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Jessica Alenius tillträder som ny VD för Mobility Sweden16.12.2025 08:15:03 CET | Pressmeddelande
Jessica Alenius tillträder som ny VD för Mobility Sweden den 1 juli 2026. Hon är idag VD för Drivkraft Sverige där hon har varit sedan 2022. Jessica Alenius har tidigare varit vice VD för Mobility Sweden och är väl förankrad inom fordonsbranschen. I samband med att Jessica tillträder kommer nuvarande VD Mattias Bergman att lämna.
Ny prognos från Mobility Sweden visar på lägre takt i elektrifieringen till 2030 – Sverige riskerar att missa ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat2.12.2025 08:59:05 CET | Pressmeddelande
Mobility Swedens nya prognos visar att elektrifieringen av transportsektorn till 2030 är väsentligt lägre än de prognoser myndigheterna antagit, vilket innebär att Sverige missar etappmålet för inrikes transporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat. Myndigheternas prognos utgår från att fordonsindustrin når sina individuella CO2 krav beslutade av EU, vilket många tillverkare inte ser ut att klara.
Svag fordonsmarknad i november1.12.2025 08:59:04 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken i november visar en nedgång för alla fordonsslag utom bussarna, som återigen har en stark månad. Trenden med en hög andel laddbara lätta fordon fortsätter i november med två av tre nya personbilar och var tredje lätt lastbil.
Laddhybrider på högsta nivå inom Europa3.11.2025 08:59:06 CET | Pressmeddelande
Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt. Årets elektrifiering bland personbilar ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.
Lätta lastbilar bryter negativ trend efter 16 månader1.10.2025 08:59:03 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för september visar på en återhämtning för lätta lastbilar efter 16 månader med nedgång. Personbilsregistreringarna uppvisar samtidigt en liten minskning och trenden med en hög andel laddbara personbilar fortsätter. Mobility Sweden justerar prognoserna för 2025 till följd av en något starkare utveckling under året för personbilsmarknaden och en svagare för lätta lastbilar. Även andelen el för båda fordonsslag justeras ned, då årets elektrifieringstakt blivit lägre än förväntat.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

